Adattár-kereső

az adattár-kereső a megadott kulcsszóra keres az adattárban:
települések, intézmények, kronológiák, bibliográfiák, könyvek,
dokumentumok, folyóiratok, drámatár, képzőművészeti tár

Rendezvények

Vissza

Desiré villamosa állomások

Besorolás: -
Időpont: 2007. február 27. 19:30
Település: Szabadka
Helyszín: Kosztolányi Dezső Színház (Harambašić utca 4.)

Gemza-Mezei Duó: 7 lépés.

Az előadásról - 7 lépés a teljesség felé
:
A Gemza Péter – Mezei Szilárd duó nem a könnyebbik utat választotta: 7 lépés (Seven steps) című első közös produkciójukban a tánc és a zene nyelvén létfontosságú dolgokról szólnak. Díszlet nincs – üres tér, a padlón fénnyel rajzolt körök és sávok –, eszköz is alig. A test van és a hangok. Mozgás és mozdulatlanság, zene és annak hiánya.A kezdőjelenetben a táncos (Gemza Péter) egy fénykör közepén térdel, háttal nekünk, fekete köpenyben. Sokára és nagyon lassan kezd el mozogni, közben tapogatózó, halk zene szól. Oldalra fordítja a fejét, és mintha önmaga biztos rejtekéből, kinéz a körön kívülre. Többször megismétli a mozdulatsort, közben tesz egy fordulatot a tengelye körül. Ebben a forgással kijelölt térben kezdődik az előadás, amely az ember legszemélyesebb átlényegülésének történetéről mesél: a test legyőzéséről és a lélek felszabadításáról.A koreográfia nem klasszikus értelemben vett tánc, sokkal inkább pantomimes mozgás, a mozdulatok jelentéshordozó erejével. Fő motívumok a repülni vágyás, az adott pontból való kilépés és a valami felé való lépkedés küzdelme, az állandó határokba ütközés. Miközben a határokat a karok és a lábak jelölik. A test, amely egyszerre lehetőség és korlát az én és a világ közötti kapcsolatteremtésre. Ezért az embernek ki kell lépnie önmaga (bűv)köréből ahhoz, hogy eljuthasson a teljességig. Le kell vetni a régi embert – mint ahogyan a táncos is kibújik a köpenyből –, hogy megszabaduljunk és elindulhassunk az úton, melynek jutalma a létben való élet harmóniája.A szakrális életút-járás nem a reális időviszonyok között zajlik. Az előadásban ezért kizökkentett az idő: minden hihetetlenül lassú, és ha felgyorsul is, „mozdulatlan”. A 7 lépés megtétele a lélek küzdelme. A test (a kör) ugyanaz marad, csak már nem az ontológiailag gyökértelen, szorongó ént szimbolizálja, hanem az öröklétbe való átlépés, a teljességben való feloldódás lehetőségeként jelenik meg. A legszebb momentum, ahogyan ez az átváltozás „fizikailag” mégis érzékeltetődik. Ismétlődő mozdulat a szárnyalás megjelenítése: a táncos már a „bábállapotban” próbálgatja a repülést, a kivetkőzést követő küzdelem során is többször visszatér hozzá, mintha ebből nyerné az erőt, hogy végül teljes nyugalommal irányíthassa a lélekszimbólum, a fehér lepke röptét, amely a zárójelenetben a fénykörben hanyatt fekve az arcán nyugszik meg, a lecsukódott szemeknek adva át a szárnyak finom remegésének titkát.E lélekkel mért időben a zene is más dimenziókat nyit meg. A Mezei Szilárd (zeneszerző, zenész) által megszülető zörejek, hangok, dallamok ugyanakkor a tánccal szerves egymásra hatásban alakítják az előadásegészt. A legmélyebb erőkre, a legősibb ösztönökre alapuló (és ezekre ható) improvizáció és a mozgásra való koncentráció teljes alázatával. Kíséret, értelmezés, a látottak hangulatával szinkronban vagy épp ellentétben. A jelenetekben ugyanis vagy a test „beszél”, vagy a hang, a csend és a totális diszharmónia, „zenei káosz” közötti skála minden regiszterében.A 7 lépés című előadás egységes világa olyan alkotók találkozását sejteti, akik hasonló értékrendszerrel és esztétikával kutatják a létezés titkait. Hogy közelítsenek, és maguk is közelebb kerüljenek a teljességhez.
Miklós Melánia

Jegyek kaphatók a helyszínen, vagy igényelhetők a 024-557-471-es telefonszámon és a jegy@kosztolanyi.org villámposta címen.


Frissítés időpontja: 2009-09-08