Adattár-kereső

az adattár-kereső a megadott kulcsszóra keres az adattárban:
települések, intézmények, kronológiák, bibliográfiák, könyvek,
dokumentumok, folyóiratok, drámatár, képzőművészeti tár

Rendezvények

Vissza

Fekete Kefe

Besorolás: -
Időpont: 2007. január 18. 18:00
Település: Szabadka
Helyszín: Lifka Art Mozi

Magyar abszurd, fekete-fehér, 80 perc, 2004. Írta: Vranik Roland, Pohárnok Gergely. Rendezte: Vranik Roland. Fényképezte: Pohárnok Gergely. Zene: Realistic Crew – Vranik Krisztián, Kalotás Csaba. Szereplők: Bánki Gergely, Hajduk Károly, Hernádi Csaba, Réthelyi András.

A filmről:
A reklámiparból észrevétlenül átsuttyant Vranik Roland rendező és Pohárnok Gergely társ-forgatókönyvíró-operatőr bemutatkozó közös nagyjátékfilmje lassú, mégis kellemesen sűrű ezredeleji világvárosfilm. Intellektuális kényeztetés, kisközösségi kultfilm-gyanú!
A történet négy főszereplője egy külvárosi vállalkozó megbízásából bélel pesti bérházkéményeket, az eredményes és tiszta munka útját azonban elállja egy dél-amerikai, szigorúan nem génkezelt kecske. Nevezett kecske egy áttételes ismerős lakásában él, és ürüléke egy speciális, infúziós eljárásnak köszönhetően különösen magas THC-tartalmú, bevitele a szervezetbe kellemes kábulatot okoz. A négy kéményseprő egy ötödik kerületi tetőn teszteli a népies drogot – napsütötte beszívásuk a magyar filmtörténet talán legsikerültebb drogos nagyjelenete –, és a szer hatására kisvártatva megkezdődik a fiúk lassú, ironikus pokoljárása. Egyikük bélelőanyagért megy, de a pénzt eljátssza a cinkotai mongolok kakasviadalán. Két másik kéménykatona úgy dönt, amíg nincsen anyag, szereznek maguknak is egy kecskét, elmennek hát a budapesti Krishna központba, hogy a garázsban nevelt jószágok közül egyet magukkal vigyenek. Hőseink úgy közlekednek az épületben, mint Skywalker és csapata a Halálcsillagon: a türelmes és meglehetősen empatikus Vranik és a HD-kamera mögött álló Pohárnok atmoszférateremtésben a legerősebb. Woody Allen Hannah és nővérei című poszt-csehovi családdrámájának Mickey Sachsához (hát persze, hogy Allen) hasonlóan a Fekete kefe szereplőinek is meggyűlik a bajuk a legnépszerűbb vallások képviselőivel: a krishnások a vallási bürokrácia, a keresztények a pedofília miatt kapnak az arcukba, a zsidók azonban sajnos kimaradnak a sorból. Szerephez jut azonban a családon belüli erőszak (kövér apukának kisfia lerúgja a térdét), a művészi impotencia (festőlány kizárólag politikusportrékat készít) és a fitness-fasizmus (aerobic-bajnoklány beül a kocsmába pár felesre), sőt, az alkotók még klasszikusokat is megidéznek: a nagy magyar természeti katasztrófákat ábrázoló képek portfolióját hőseink úgy forgatják, mint A szabadság fantomjának szereplői a "perverz" városképlapokat. A korábban egyéb kisköltségvetésű filmekben és alternatív színházi előadásokban látott Bánki Gergely, Hajduk Károly, Hernádi Csaba és Réthelyi András magával ragadó intelligenciával és hihetetlen humorérzékkel alakítja szerepét, az általános Szemle-színvonaltól eltérő módon – részben játékuknak köszönhetően – minden jelenet működik, s még a Nemzeti Színházzal és az új koncertteremmel nyitó zárókép sem tűnik annyira ötlettelennek és didaktikusnak, amennyire valójában az. Ha a sakkban lenne kecskefigura, úgy mozogna, ahogyan Vranik lépteti figuráit egyik jelenetből a másikba: organikusan, nem génkezelve és nagyon hanyag eleganciával.
(www.magyar.film.hu)


Frissítés időpontja: 2009-09-08