Adattár-kereső

az adattár-kereső a megadott kulcsszóra keres az adattárban:
települések, intézmények, kronológiák, bibliográfiák, könyvek,
dokumentumok, folyóiratok, drámatár, képzőművészeti tár

Rendezvények

Vissza
Médeia

Médeia



Besorolás: Színház – színjátszás – irodalom

Időpont: 2015. augusztus 8. 20:00
Település: Magyarkanizsa
Helyszín: Művészetek Háza kisszínpada
Szervező:  
Nó-játék antik görög témára antik görög szerzők, Euripidész és Seneca szövegeinek felhasználásával.
„Harag és bánat lelkemben egy tőről fakadó, feketéllő két ág.”

Szereposztás:
Utazó, vaki: Tóth Laura
Helybéli öregember, ai-kjógen: Léphaft Ágnes
Asszony, maesite: Kiss Anikó
Médeia, nocsidzsite: Kiss Anikó
Kórus: Léphaft Ágnes, Tóth Laura

Díszlet, jelmez: Nagy Szilvia
A jelmeztervező munkatársa: Rekenei Ferenc
Dramaturg: Oláh Krisztina

Zenei felvétel: Pap Dávid Tamás
A felvételen játszó zenészek:
Ittzés Gergely – fuvola, alt és basszusfuvola
Márkos Albert – zeneszerző, cselló
Miklós Szilveszter – dob, ütőhangszerek

Rendezőasszisztens: Bicskei Kata
Írta és rendezte: Cseh Dávid

Egy utazó érkezik Görögországba, a Perakhora-szentély kőoltárához, ahol egy kétségbeesett asszonnyal találkozik. Az anya gyermekeit keresi - nem tudja, hova tűnhettek, de sejti, hogy egy isten bünteti őt. A gyanútlan utazó különös események szemtanúja lesz: feltárul egy ősi mítosz, és elfeledett, szörnyű titkok kerülnek napvilágra.

Az antik görög és római tragédiák, valamint különböző középkori japán nó-játékok által ihletett táncelőadásban az alkotók arra keresik a választ, hogy a görög mítoszok kegyetlen asszonya, Médeia milyen büntetésben részesül tetteiért - és miként küzd meg lelkiismeretével.

Ismertető:

Médeia megbocsáthatatlan bűnöket követ el: legyőzi magában az anyát, és gyermekei meggyilkolásával elvágja a közte és Iászón közt lévő családi köteléket. Miután elrepül a sárkányfogaton, felmerül a kérdés: ha újjáéled benne az anya, Médeia miképpen számol el önmagának? Az antik feldolgozások, bár ábrázolják Médeia vívódását, a tett utáni eszméléssel már nem foglalkoznak.

A középkori japán nó-játékokban viszont tipikusnak mondható, hogy egy ilyen súlyos tett után a szereplők emlékezésen, értékelésen és vezeklésen keresztül szembesülnek saját döntéseikkel. A készülő előadásban az érdekelt minket, mi történik a végzetes gyilkosságok után? Mi lesz Médeiával, ha elmúlik a démoni bosszúvágy, a szerelmi bánatból fakadó gyilkos láz?
„Arcán újra ég a szörnyű elhatározás: Médeia… Az leszek.”
Színhely: Perakhora-szentély, Korinthosz mellett
Évszak: nyár
Besorolás: negyedik kategória, kidzso-mono (“ördögi asszony” típusú darab)

Az alkotókról:

A budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen idén végzett Cseh Dávid első délvidéki rendezésével az arché (azaz az ember origóját még őrző) időszakából merítve próbálja megfogalmazni a mát, újraforgalmazni az ember lényét, lényegét.

Előadásában az ógörög tematikát a középkori japán nó-színház gondolatiságának segítségével fogalmazza meg, ehhez pedig Márkos Albert különböző kultúrákat és korokat ötvöző organikus zenéjére épít. Médeia nemcsak európai, hanem típusa szerint japán hősnő is – a produkció ezért ezeknek a térben és időben nagyon távoli, mégis közös emberségünk révén hasonló kultúrák találkozásáról is szól. A vajdasági és magyarországi fiatalok közös alkotásának bemutatója augusztus 8-án lesz, Magyarkanizsán.

A belépés díjtalan!
Utazóknak előzetes regisztráció: medeia.magyarkanizsa@gmail.com
Egyéb információ: direktornjrkm@sks.co.rs

A Regionális Kreatív Műhely produkciója
A Nemzeti Kultúrális Alap, a Tartományi művelődési és tájékoztatási titkárság és a Magyarkanizsai Önkormányzat támogatásával

Frissítés időpontja: 2015-08-03