
A német sajtó mai képe 
A z utóbbi időben a külföldi sajtó 

nagyon sokat foglalkozott a németországi 
•sajtóügyekkel. Itt-ott igen érdekes cikkek 
jelentek meg a német újságírás jelenlegi 
állapotáról illetőleg válságáról. Tény az, 
hogy az egykor oly erős német sajtó ma 
kritikus időket él át és a német lapok 
legtöbbjének a helyzete egyáltalán nem 
Irígylésreméltó. Egy hivatalos helyről jövő 
kimutatás szerint 1932 óta csaknem há­
rom és fél millió olvasót vesztettek el a 

-német újságok és 1100 német lap szűnt 
-meg ezen idő óta. A megszűnt lapok 
között ott találjuk Németország legrégibb 
lapjait is, például az Augsburger Abend-
zeitungot, amelyet 1609-ben alapítottak. 
"Magában Berlinben a 29 napilapból ma 
már csak 15 jelenik meg és ennek a 
tizenötnek a példányszáma az utóbbi 
három év alatt 1,337.000-el csökkent. 
1932. január 1-ei állapothoz képest pél­
dának okáért a Morgenpost 48°/o-os, a 
Berliner Tagblatt 75%-os, a B. Z. am 
Mittag 450/o-os, a Lokál Anzeiger 5 0 % os 
visszaesést mutat. 

Csupán három-négy berlini lap mutat 
fejlődést: a Völkische Beobachter, a nem­
zeti szocialisták, az Angriff Dr. Göbbels 
propagandaügyi miniszter lapja, a Berli­
ner Volkszeitung, amelyik a beszüntetett 
Vorwárts és a Rote Fahne előfizetőit 
kapta meg. Legújabban fejlődést mutat a 
Berliner Tagblatt is, amelyik most szintén 
nemzeti szocialista kezekben van. 

így áll tehát a német sajtó, szénája és 
van rá kilátás, hogy még rosszabbul is 
fog állni, mert folyton újabb és újabb 
napilapok szüntetik be megjelenésüket. 

A z olvasóközönség pedig nem is vá­
logat, de egyenesen kapkod a lapok után, 
keresi a nekivalót, de hiába. Hiába ke­
resi azért, mert a lapok annyira unifor­

mizáltak, hogy alig van különbség köz­
leményeik közt, sokszor még a kiállítás, 
a betűformák, lapbeosztás is egyforma 
a napilapoknál. A német kormány^ cen­
zúrája annyira érti a dolgát, hogy az 
összes napilapok csaknem egyforma tar­
talommal jelennek meg. Keresve sem 
találsz a Német birodalomban három la­
pot, amelyiknek egyéni jellege független 
világnézeti, politikai iránya volna. A kül­
földről beengedett sajtóorgánumokért va­
lóságos harc folyik. A kormány által 
irányított hírszolgálati iroda: a „D. N. B . " 
és a Politische und Diplomatische Cor-
respondenz" megbénítja a lapok hírszol­
gálatait, mert a tudósításokat, különösen, 
ha azok politikai természetűek, előre be 
kell mutatni az előbbemlített két irodá­
nak, amelyik azután gondoskodik arról, 
hogy milyen formában jelenjék illetőleg 
ne jelenjék meg! Innen a lapok nagy 
egyformasága. Külföldi politikai esemé­
nyeket kommentálni, csak a Politische 
und Diplomatische Correspondenz kom­
mentárja után és azzal „egybehangzóan" 
lehet. 

A Völkische Beobachter hasábjain 
jelent meg ez év elején az a hivatalos 
közlemény, amelyik szerint: a kormány 
reméli, hogy a tisztviselői kar elsősorban 
a Völkische Beobachterre fizet elő. A 
kormány azt is reméli, hogy ez az óhaja 
egyezik a tisztviselők elhatározásával is 
és így előreláthatólag nem kerül sor arra, 
hogy a kormány vizsgálat tárgyává tegye, 
hogy vájjon tisztviselői milyen lapra fi­
zetnek elő. ? ! 

Ehhez a közleményhez nem is illik 
kommentár, aminthogy nem illik a német 
kormány legújabb sajtórendeleteihez 
sem. 

tí. É. 


