
Kalapis Zoltán 

SZÁZÖTVEN ÉVES SAJTÓTÖRTÉNETÜNK 
DÁTUMAI ÉS FEJEZETEI (1848-1998) 

Az Osztrák-Magyar Monarchia egykori déli részein csak a 19. század első 
felében jöttek létre azok a szellemi és anyagi feltételek, amelyek lehetővé tet­
ték a magyar hírlapirodalom befogadását, illetve esélyt adtak megteremtésére 
és önálló fejlődésére. Ekkorra, a reformkor derekán, 1830-40 között már ki­
alakult az anyanyelvű tájékoztatást igénylő polgári olvasóközönség vékony ré­
tege a megyeközpontokban és a postakocsi-járatok mentén fekvő népes me­
zővárosokban. A pesti, pozsonyi, esetleg a bécsi lapok előfizetői a táblabírák, 
jegyzők és egyéb megyei tisztviselők, a birtokosok, uradalmi ügyészek és gaz­
datisztek, ügyvédek, tanítók, tisztiorvosok és vízimérnökök sorából kerültek 
ki. Olykor a könyvtár, a levéltár, meg a különféle egyletek címére érkeztek a 
kiadványok, amelyek akkoriban kezdtek tömegesebben tért hódítani. 1831-ben 
megalakult az eszéki Magyar Olvasótársaság, 1832-ben a zentai Nemzeti Ol­
vasó Társaság, 1833-ban a becskereki kaszinó és a szabadkai olvasótársaság, 
1837-ben az alsókubini tanítói nevelőtársaság, az eszéki és a zombori kaszinó, 
1840-ben a szabadkai kaszinó, 1842-ben az újverbászi olvasóegylet, 1844-ben 
a zombori Magyar Olvasókör, 1845-ben a cservenkai kaszinó. Ezek egy kora­
beli megfogalmazás szerint „a szebb társasélet eszközlői, a közértelmesség ki­
fej tői" voltak, de ide érkeztek a lapok is, s adták őket kézről kézre. 

Erre az időszakra esnek az első nyomdaalapítások is: 1844-ben császári pá­
tens engedélyezte Bittermann Károly szabadkai nyomdájának felállítását. 
Nagybecskereken, 1842 januárjában, egy aradi „könyvnyomtató intézet" pró­
bált gyökeret ereszteni, de a kezdeményezés a helytartótanács ellenállásába 
ütközött, úgyhogy a nyomdafelállítás szabadalmát majd csak 1847-ben nyerte 
el Pleitz F. Pál. 

E két műintézet, a szabadkai Bitterman és a becskereki Pleitz nyomda volt 
a 19. század folyamán a „lentségi" magyar, s részben a német sajtó „bölcsője". 
A cirill betűs folyóiratok, lapok eleinte Bécsben készültek, később pedig Pes­
ten, Temesváron és Újvidéken. 

Itt emlékezünk meg nyomdászatunk egy egészen kivételes és rendhagyó 
eseményéről: Takáts Rafael, Ferenc-rendi barát, a szegedi rendház kiküldött 
misemondójaként 1788-92 között az észak-bánáti Padén teljesített szolgála­
tot, s e közben egy kis magánnyomdát is működtetett . Itt, a falusi parókia 

A közületien kézirat az 1998. évből való. Csak az időközben bekövetkezett jelentősebb 
változásokkal egészítettem ki. 



csendjében készítette el és adta ki Toldalékát a Pápai-Páriz-féle latin-magyar 
szótárhoz és még tizenegy egyházi és iskolai nyomtatványt. Szótárát később 
még kétszer kinyomtatta, ezekről Gáldi László leszögezte, hogy Takáts szótá­
rait „fel kellene fedeznünk, s arra a helyre kellene állítanunk, amelyeket a 
magyar szótárirodalomban méltán megérdemelnének". 

Takáts Rafael nyomdaalapítása egy elszigetelt vállalkozás volt, az első sza­
badkai és a becskereki nyomda viszont erjesztő hatásúnak bizonyult. 

Az első vajdasági magyar újság százötven évvel ezelőtt, 1848 novemberé­
ben, Szabadkán jelent meg Honunk Állapota címmel, szerkesztője Szép Fe­
renc, a Teréz-templom segédlelkésze volt. A „hetente egyszer, pénteken" meg­
jelenő lap, Szalády Antal A magyar hírlapirodalom statisztikája 1780-1880-ig 
című munkája szerint „keletkezett 1848. november 3-án. Megszűnt 1849. ja­
nuár 5-én a 10. számmal". Szabadka monográfusa, Iványi István viszont öt 
megjelenési időpontot említ (1848. november 27., december 7., 15., 22. és 
1849. január 8.), azzal a megjegyzéssel, hojgy „több számot nem ismerek". 

Ahány forrás, annyi adat. A Honunk Állapotáról azonban annyit el lehet 
mondani, hogy a sajtószabadság kivívása, a cenzúra eltörlése után gomba mód­
ra szaporodó lapok sorába tartozott. „Amíg 1848 áprilisa előtt: 33 magyar, 19 
német, 3 román, 2 szlovák és 2 szerb nyelvű lap jelent meg Magyarországon, 
összesen tehát 59 - írja Fülöp Géza Sajtótörténet, sajtóismeret című könyvé­
ben (Budapest, 1988) - , addig 1848-ban további 32 magyar, 43 német, 3 ro­
mán, 5 szlovák, 2 szerb és 1 horvát, azaz összesen 86 új időszaki sajtótermék 
csatlakozott a meglévő 59-hez." Ezek túlnyomórészt forradalmi sajtótermékek 
voltak, a nagy horderejű változások hangján szólaltak meg, olvasóikat a for­
radalom vívmányainak elfogadására, majd a szabadságharcra mozgósították. 
Ilyen volt a Honunk Állapota is, s akár a többinek, ennek megjelenése is a 
hadihelyzettől függött. 

A lap egyetlen eddig ismert példányára - az 1848. december 15. számra - , 
Magyar László, a Szabadkai Történelmi Levéltár néhai munkatársa bukkant 
rá a Magyar Országos Levéltárban. Kuluntsits István polgármester mellékelte 
egyik jelentéséhez, amelyben értesítette a belügyminisztériumot, hogy a város­
ban a „mellékelt formátum szerint december hó elejétől megjelenő röpív ki­
adatni szokott". 

1849 legelején a honvédség kiürítette Bácskát és Bánságot, Szabadka is 
vészhelyzetbe került, de a meglévő erők mozgósításával, a kaponyai síkon 
megállították és visszaverték a szerb felkelők előrenyomulását. Szép Ferenc 
újra munkába lendült: a megszűnt Honunk Állapota helyett 1849 márciusában 
beindította újabb röpívét, a Közlöny Kivonata címmel, amely a kormány hi­
vatalos szócsövének, a Közlönynek rövidített cikkeit, tudósításait és híreit 
hozta „a lap hiányok pótlására", mint ahogy ezt alcíme is jelezte. Öt száma 
jelent meg, egy példánya sem maradt fenn. 

A Közlöny Kivonata is, akárcsak a Honunk Állapota, a Bittermann nyom­
dában készült. 

M E G T O R P A N Á S UTÁN KIBONTAKOZÁS (1867-1918) 

A szabadságharc bukásával megszűntek a forradalmi újságok, zord idők 
következtek. A Bach-korszak nem kedvezett a lapalapításoknak, a császári 
uralom képviselői szinte rettegtek egy új újság megjelenésétől, mert attól tar-



toltak, hogy a negyvennyolcas eszmék esetleg utat találnak a nyilvánosság felé. 
Vidékünkön is, a Temcsi Bánság és Szerb Vajdaság idején, sok akadály gördült 
a sajtó természetes fejlődése elé. így aztán a Honunk Állapota után több mint 
két évtizedig nem jelenhetett meg egy magyar újság sem. Kedvezőbb feltételek 
a hírlapirodalom feltámasztására majd csak az 1867-es kiegyezés után jöttek 
létre. 

Szabadkán 1871. január l-jén jelent meg a Bácska című „vegyes tartalmú 
heti közlöny", amely a Honunk Állapota után az első magyar újság volt ezen 
a tájon. „Általános volt az óhaj, s most is az, hogy legyen Szabadkán egy lap, 
amely képviselje a polgárok érdekeit a közművelődés terén! . . . " - írta a lap 
első számában a Tájékoztatásul t. olvasóinkhoz című vezércikkében. Az újsá­
got Radics György gimnáziumi tanár indította el és szerkesztette is. 

Nem sokkal később, 1871. május 31-én megindult a második hetilap is Bácskai 
Híradó címmel, Farkas Antal szerkesztésében. Ettől kezdve Szabadkának 
mindig legalább két hetilapja volt, de olykor három-négy is. Ezek nagyrészt 
rövid életűek voltak, s szabály szerint a helyi politika függvényeként jöttek 
létre. A kiegyezéssel ugyanis elszaporodtak a pártok is, amelyek a kiegyezés 
mellett vagy ellene foglaltak állást, de voltak olyanok is, amelyek hídveréssel 
próbálkoztak. Új színfoltjai voltak a közéletnek 1880-tól a Magyar Általános 
Munkáspárt, illetve 1890-től a Magyarországi Szociáldemokrata Párt lapjai. 

A hetvenes években az uralkodó polgári pártok hazafiaskodó és nemze­
tieskedő jelszavakkal ádáz küzdelmet vívtak a képviselői mandátumokért , meg 
a polgármesteri hivatalért, azaz a helyi hatalomért. A lapokat is rendszerint a 
választások előtt alapították, a kiadás költségeit a pártkasszából fedezték, a 
szerkesztők, az újságírók a párthívek közül kerültek ki - a gimnáziumi taná­
rok, a városi hivatalnokok közül. Ezek az újságok a választások után gyakran 
megszűntek, olykor még a győzelem esetén is, ha nem kellett tartani az ellen­
zéktől. Az ellentétek azonban sohasem simultak el, s így mindig volt legalább 
két politikai hetilap Szabadkán, néha több is. Ennek a korszaknak részletes 
képét Kolozsi Tibor rajzolta meg a Szabadkai sajtó (1848-1919) című köny­
vében. Elegendő, ha csak említést teszünk néhány hosszabb életű vagy jelen­
tősebb hetilapról: Szabadka (1873-1875), Szabadkai Közlöny (1876-1906), 
Gazdasági Közlemények (1877), Szabadka és Vidéke (1877-1879), Szabadkai 
Ellenőr (1879-1881), Bácskai Gazdasági Közlöny (1880-1882), Bácskai Ellen­
őr (1880-1904), Szabadság (1883-1896), Szabadkai Hírlap (1886-1889), Köz­
vélemény (1886-1889), Bácskai Szemle (1893), Bácsmegye (1902-1919). 

Egy közelgő választás szükségletei hozták létre az első szabadkai napilapot 
is, a Bácskai Naplót, 1896. október 4-én. Mindössze huszonnégy napot élt, 
október 28-án szűnt meg. Bár az első számban közölt előfizetési felhívásban 
„pártoktól és egyénektől függetlennek" hirdette magát, írásaiból azonban nyil­
vánvalóan kitűnt, hogy a kormánypárt szabadkai korifeusait támogatja. A vá­
lasztások után a szegedi kiadó csődöt jelentett, s nem fizette ki sem a nyomdai 
számlákat, sem az újságírói tiszteletdíjakat. Dr. Csillag Károly főszerkesztő, 
aki majd később nagy szerepet fog játszani Szabadka sajtóéletében, ezt írta az 
utolsó számban: „. . . szerkesztőség és közönség egyaránt áldozata egy ember 
vastag könnyelműségének . . . Most pedig, midőn megjegyezzük, hogy a kiadó 
által a fővárosból ideédesgetett munkatársunk díjazását a saját zsebünkből tel-



jcsítcttük, nincs más hátra, mint bocsánatot kérni attól a közönségtől, amely 
bennünket bizalmával megtisztelt." 

Dr. Csillag (Stern) Károly nevéhez még egy szabadkai napilap, a Bácskai 
Hírlap elindítása is fűződik. „A Bácskai Hírlap megalapítói még nem mondtak 
le arról a meggyőződésről, hogy Szabadkán, mint Bács-Bodrog vármegyének 
természetes központjában egy, úgy a város, mint a megye érdekeit felölelő 
lapot lehet és kell megteremteni" - hirdette az első szám beköszöntőjében. 
Ez az újság 1897. október 3-án indult, eleinte hetente négyszer: hétfőn, szer­
dán, pénteken és vasárnap jelent meg, 1902. április 6-ától pedig hetente hat­
szor, azaz ekkor vált ténylegesen napilappá. 1921-ben szűnt meg: a belgrádi 
kormány betiltotta. 

Szabadkán a következő napilapok jelentek meg: Bácskai Újság (1899-
1900), Bácskai Friss Újság (1901), Szabadkai Friss Újság (1901-1921), Bácskai 
Hírlap (1902-1919), Bácsmegyei Napló (1903-1941), Függetlenség (1906-
1908 és 1910-1913), Bácskai Napló (1907-1923), Délmagyarország (1909). 
Ezek közül a Szabadkai Friss Újság és a Bácsmegyei Napló volt a leghosszabb 
életű: az előbbi húsz évig jelent meg, az utóbbi, a Napló pedig harmincnyolc 
évig. 

Ö T NAPILAP SZABADKÁN 

A 20. század első évtizedének legvégén, a lendületes városfejlesztés és az 
általános prosperitás idején, 1909. március 14-étől kezdve, három és fél hóna­
pon át öt reggeli és esti napilap jelent meg Szabadkán, amire messze földön 
alig akadt példa. Az idő tájt Vajdaság más részein négy napilap jelent meg: 
két magyar Nagybecskereken (Torontál, Délvidéki Újság) és két szerb Újvi­
déken (Zastava, Branik). 

A fenti egyesített kimutatásból kihámozható az öt napilap címe és egyidejű 
megjelenésének időpontja, de az esemény annyira kivételes, hogy megérdemli 
külön is - áttekinthető módon - a lajstromozást: Szabadkai Friss Újság (1901. 
március 2-án jelent meg első száma, szerkesztője Pusztai Béla), Bácskai Hírlap 
(1903. április 6., dr. Csillag Károly), Bácsmegyei Napló (1903. június 14., dr. 
Fenyves Ferenc), Bácskai Napló (1907. június 16., dr. Veréb Gyula), Délma­
gyarország (megjelent 1909. március 14-én, megszűnt 1909. június 27-én, szer­
kesztő Braun Henrik). 

Az öt napilap tényét a Bácsmegyei Napló 1909. április 9-i számában így 
minősítette: „A szabadkai újságírás most van fejlődésének tetőpontján. Soha 
annyi lap, soha annyi neves újság nem volt itt, mint éppen most. Soha nagyobb 
ereje nem volt a szabadkai sajtónak, mint most." 

Ez idő tájt nemcsak a politikai és a „vegyes tartalmú" heti- és napilapok 
terjedtek el Szabadkán, az akkori Magyarország harmadik legnagyobb városá­
ban - Budapest és Szeged után - , hanem a szaklapok, a szakmai közlönyök, 
a szórakoztató és művelődési újságok is. 1885-1895 között jelent meg az 
Achilles című időszaki sportlap, 1885-1886 között a Tanügyi Lapok, 1896-
1897 között az Iparosok Lapja, 1902-1904 között a Jogélet, 1911-1914 között 
a Színházi Újság. 1904 végétől 1906 elejéig Bácsország címmel került az olvasó 
elé az első „megyei képes lap", amelynek élén a szabadkai újságírás nagy út­
törője, Csillag Károly állt. 



A sajtónak ez a már többször is emlegetett érdemes munkása azonban nem 
az egyedüli nagy név Szabadka sajtóéletében. Egy egész sereg szerkesztő, új­
ságíró, külső munkatárs fémjelzi az itteni zsurnalisztika nagykorúsodását. Kö­
zülük Rácz Vilmos, Sztoczek Károly, Dugovich Imre, dr. Blau Géza, dr. Havas 
Emil és dr. Fenyves Ferenc neve emelkedik ki. Külön figyelmet érdemel Braun 
Henrik, a Bácskai Hírlap szerkesztője - a kortársak szerint ő volt „az első 
modernül fürge, modernül invenciózus" szabadkai újságíró - , akinek keze 
alatt az újságírás és az irodalom nem egy későbbi nagysága bontogatta szár­
nyait, köztük Kosztolányi Dezső, Csáth Géza, Somlyó Zoltán és Gyóni Géza. 
A tárcaírók közül Papp Dánielt, a „legbácskaibb auktort" és Milkó Izidort, a 
csevegő „irmodoráról" ismert szerzőt említjük. 

A 19. század utolsó és a 20. század első két évtizedében tehát pezsgő saj­
tóélet alakult ki Szabadkán. A zömmel tanyán élő lakosságának azonban csak 
egyharmada jutott el az olvasni tudás szintjére, a magyar anyanyelvűeknek pe­
dig csak 22 százaléka. S mégis - Kolozsi idézett könyvének tanúsága szerint -
ebben a korszakban 130 magyar nyelvű lap és folyóirat jelent meg. Ezt a tarka 
képet még mintegy húsz horvát és szerb nyelvű lap egészítette ki, ezek közül 
a legjelentősebb a SubotiCki glasnik (1873-1876), a BacVanin (1884-1893), a 
Nevén (1884-1914), a Subotiéke novine (1893-1898) és a NaSc novine (1907-
1918). 

A SAJTÓÉLET KEZDETEI NAGYBECSKEREKEN 

Bánátban is kialakult egy fontos és pezsgő hírlapírói központ: Nagybecs­
kereken, a mai Zrenjaninban. Itt a fejlődés azonban más irányú, nem a lapok 
sokasága és sokrétűsége jellemezte, hanem egy hosszú életű, folyamatosan 
megjelenő újság, a Torontál. Hetilapként indult, majd egy természetes fejlődés 
eredményeként, átalakult napilappá. Minden sajtőtörténctileg fontos esemény 
tehát ennél a lapnál játszódott le, csaknem minden előrehaladás hozzá fűződött. 

A Torontál 1872. április 4-én indult, szerkesztője és tulajdonosa Bálás Fri­
gyes, a Pesti Napló egykori tárcaírója, a Hölgyfutár volt szerkesztője lett. Jól­
lehet magánvállalkozás volt, a lap kezdettől fogva élvezte a megye és a Pleitz. 
nyomda támogatását, de rendszeres évi állami támogatásban is részesült a 
költségvetésből, tekintettel arra, hogy a nemzetiségi vidéken külön feladatai 
is voltak. 1876-tól a vármegyei közigazgatási bizottság hivatalos közlönye lett. 
Ettől kezdve még jobban az adott politikai viszonyok függvényévé vált. A régi 
Torontál a nábobok megyéje volt, a Deák-párti birtokos osztály erősen kézben 
tartotta a vármegyét, így a sajtó is a kijelölt keretek között mozoghatott, amely 
néha szellős átjárónak, néha kemény falnak bizonyult. 

1892. január 30-án a Torontál, továbbra is a megye védőszárnyai alatt, át­
tért a napi megjelenésre. Az átalakulás egyik szorgalmazója és kezdeménye­
zője Rónay Jenő alispán, a lap külső munkatársa volt, aki gyakorlatias ember 
lévén, felismerte, hogy az alispáni rendeletek így juthatnak cl naponta, gyorsan 
és olcsón a főszolgabírókhoz. Az. átállás első évében, a csekély példányszám 
miatt, tetemes összegű veszteség halmozódott fel, amit végül is a megyének 
kellett állnia, mivel a megyei politikusoknak évek múltán sem sikerült a ráfi­
zetést áthárítani a költségvetésre. 

Ismertebb szerkesztői közé tartozott Lauka Gusztáv (1882-1892), dr. Bráj-
jer Lajos (1892-1908) és Somfai János (1908-1917). Sok kiemelkedő külső és 



belső munkatársa volt a lapnak, közülük megemlítjük dr. Szentklára Jenőt, dr. 
Stassik Ferencet, Scossa Dezsőt, Menczer Lipótot, Streitmann Antalt, Sz. Szi-
gethy Vilmost, Borsodi Lajost, meg id. Bartók Bólát, a zeneszerző édesapját. 

A Torontál volt az. első magyar nyelvű napilap a mai Vajdaság területén! 
De elsősége nemcsak ezért tekinthető kivételesnek - igen életerősnek is bizo­
nyult. Szinte zavartalanul jelent meg évtizedeken át, teljes ellentéteként a sza­
badkai gyakorlatnak. Csak 1944-ben szűnt meg 72 évi folyamatos megjelenés 
után, ebből 52 évet napilapként működött. 

A Torontál tehát nemcsak az első magyar nyelvű napilap volt ezen a tájon, 
hanem a leghosszabb kort megérő újság is. Rekordját a Magyar Szó döntötte 
meg, de csak részben: napilapként immár csaknem hatvan éve megjelenik. . . 

A Torontál sajtótörténeti elbírálása sajnos nincs összhangban hírlapirodal­
munkban betöltött szerepével. A magyar sajtó történetének 1985-ben megje­
lent II. kötete, amely az 1848-1892-es időszakot öleli fel, még csak említést 
sem tesz róla, pedig vidékünk sajtótörténetét külön fejezetben tárgyalja. 
„Arad és Temesvár sajtóviszonyainak szembetűnő vonása a folyamatosan 
megjelenő hírlapok magas száma - áll a sajtótörténetben. - A század közepén 
indult napilapok mindegyike megérte a századfordulót! A hírlapok fennmara­
dását, működési körét, irányvonalát a helyi társadalompolgárosultságának ma­
gas foka, bonyolult nemzetiségi összetétele és az ezekre sajátosan reflektáló 
helyi politika határozta meg." A megállapítás találó, de a szöveg íróinak látó­
köréből kiesett az Arad-Temesvár vonaltól a Tiszáig terjedő terület. Teljesebb 
és árnyaltabb lett volna a kép, ha befogják a mai jugoszláviai Bánátot, s benne 
Nagybccskerckct és lapját, a Torontált , amely egyébként egy hónappal előbb 
is jelent meg a sajtótörténetben joggal emlegetett temesvári Temesi Lapoknál. 

A sajtőélct Nagybecskerckcn sem volt egészen egypólusú. Bár a teret a 
Torontál uralta, egy-két ellenzéki újság is megjelent. Az úttörő szerepre dr. 
Stassik Ferenc becskereki ügyvéd vállalkozott, aki egyébként Rousseau Tár­
sadalmi szerződésének első teljes magyar nyelvű fordítója volt. Torontáli El­
lenzék című hetilapja 1893. január l-jén jelent meg, s azonnal a hivatalos vár­
megyének és annak egyik mindenható irányítójának, gróf Csekonics Endrének 
heves ellenállásába ütközött. Emberei nem túlzottan tapintatosan figyelmez­
tették a hivatalnokokat: veszélybe kerülhet állásuk, ha előfizetik vagy bármi­
lyen más módon támogatják az ellenzék szócsövét. A nyomdából kikerülő új­
ságkötegek is nyomtalanul „eltűntek", a postások pedig nem kézbesítették az 
előfizetett példányokat. Egymást érték a nyilvános támadások is, úgyhogy a 
lapot csakhamar elnémították, utolsó száma 1893. július 8-án jelent meg. 
„Anyagi okok idézték elő a megszűnést" - írta a Torontál. 

Az első huzamosabb ideig megjelenő ellenzéki lap a Nagybecskereki Hír­
lap volt, amely 1901. november 17-én indult. Főszerkesztője és kiadója dr. 
Várady Imre ügyvéd volt, aki az 1905. évi választásokon, ellenzéki program­
mal, a parlamentbe is bekerült. „ . . . Torontálvármegyében a közvélemény nem 
nyilvánulhatott meg szabadon - írta az első szám vezércikkében - , mert a ha­
talom birtokosai elnyomják azt; a közakarat nem érvényesülhet kellően, mert 
megalkotásában a hatalom szolgái kiszorítják az arra hivatott, független ele­
meket . . ." 

A Nagybecskereki Hírlap utolsó száma 1908. augusztus 3-án jelent meg. 
1902-1903-ban munkatársának mondhatta a pályakezdő Fülep Lajost is, a ké-



söbbi ismert művészetfilozótüst, művészettörténészt, egyetemi tanárt és aka­
démikust. 

Az első világháborúig az ellenzéknek még néhány szócsöve volt: a német 
nyelvű Torontaler Volksblatt (1905) és az Unser Blatt (1906-1915), továbbá 
a Délvidéki Újság című napilap (1906-1910) és a Torontáli Híradó (1911-
1912). Valamennyi valamilyen formában kötődött dr. Várady Imre személyé­
hez. 

Nagybecskereken egyébként, Németh Ferenc adatai szerint, 1918 előtt öt­
ven lap jelent meg, ebből huszonnégy magyar nyelvű. Az eddigi kutatások csak 
tizenkilencet tartottak számon. Ő Nagybecskerek, s általában a Bánát sajtó­
történetének terén azt az. alapozó munkát végezte el, amit Kolozsi Tibor Sza­
badkán. 

LAPKIADÁS BÁNÁT ÉS BÁCSKA TÖBBI RÉSZÉN 

A két legnagyobb sajtóközpont, Szabadka és Nagybecskerek mellett még 
számos bánáti és bácskai városban, mezővárosban jelentek meg újságok, zöm­
mel hetilapok: Törökkanizsán a Tiszavidéki Lapok (1876), Kikindán a Kikin-
dai Közlöny (1880), Versccen a Délvidéki Nemzetőr (1886), Pancsován a Pan-
csova és vidéke (1890). 

Ugyancsak Németh Ferenc adatai szerint 1918 előtt Pancsován 47 újság 
jelent meg, ebből 10 magyar, Kikindán 38 (15), Versecen 30 (3). Több kisebb 
településen is jelentek meg újságok, így Módoson (JaSa Tomié), Károlyfalván 
(Banatski Karlovac), Tcmeskubinban (Kovin), Fehértemplomban (Bela 
Crkva), Törökbecsén (Novi Beéej) stb. 

Az 1918 előtti időszakban a mai Bánát területén hetven nyomda működött, 
amelyek csaknem százkilencven újságot adtak ki az itt élő valamennyi nemzeti 
közösség nyelvén. 

A századvégen, Bácskában, Szabadka mellett még két sajtógóc jött létre: a 
zombori és az újvidéki. 

Zomborban Ipar címmel jelent meg az első újság (1865), Zách József reál­
iskolai tanár kiadásában és szerkesztésében. A Szabadkáról Zomborba áthe­
lyezett Radics György gimnáziumi tanár és igazgató, aki első állomáshelyén 
elindította az első vajdasági magyar hetilapot Bácska címmel, a megyeszékhe­
lyen is lapot alapított azonos címmel. A zombori Bácska (1878-1914) mellett 
még a következő újságok jelentek meg: Zombor és vidéke (1881-1901, 1905-
1918), Zombori Hírlap (1893-1897, 1907-1912), Bácsmegyei Független Hír­
lap (1903-1905), Bácsmegyei Függetlenség (1907-1915). 

Két jelentős folyóirat is megjelent a 19. század második felében: az egyik 
Zomborban a Bács-Bodrog vármegye Történelmi Társulatának évnegyedes ki­
adványaként, Évkönyv címmel (1885-1918), a másik pedig Dudás Ödön hely­
történész kiadásában jelent meg, Bács-Bodrog címmel (1878-1879), amelyet 
Pacséron szerkesztett, s Szabadkán nyomtatott, cikkei pedig „a helytörténc-
lcm, népismeret, statisztika és a régészet" tárgykörét ölelték fel. 

Újvidék első magyar újságja, s egyúttal a legjelentősebb is, az Újvidék volt 
(1876-1907). Franki István gimnáziumi tanár indította el, legismertebb szer­
kesztője pedig Zanbauer Ágoston volt, aki azonos tantestületben dolgozott az 
alapítóval, azaz ő is gimnáziumi professzor volt. A lap 1908-ban egyesült a 
Határőrrel, amely 1907-1914 között jelent meg. 



Újvidéken még a következő hetilapok hagytak mélyebb nyomot maguk 
után: Újvidéki Hírlap (1891-1905, 1907-1912), Bácsmegye (1900-1919), Új­
vidéki Újság (1901), Újvidéki Híradó (1908), Újvidéki Napló (1909-1918), 
Délvidéki Újság (1910). Valamennyi kisebb-nagyobb állami szubvenciót ka­
pott. 

A Milana Bikicki-Ana Kaéanski-féle újvidéki sajtóbibliográfia 1824-1918 
között 152 sajtóterméket jegyez, ebből 25 magyar, 9 német és 3 szlovák nyelvű 
volt, a többi szerb! Az itteni szerb lapok jóval a magyar újságok előtt jelentek 
meg, de megelőzték sok tekintetben a nagyobb délszláv központokat is. Jovan 
Skerlié az Omladina i njena književnost (Az ifjúság és irodalma) című köny­
vében írja, hogy „1863-ban Újvidéken kilenc szerb lap jelent meg . . . ugyan­
akkor Belgrádban nincs négynél több, s ezek is hivatalos vagy félhivatalos köz­
lönyök . . ." 

Az itteni szerb sajtótörténet korszakokként részletesen fel van dolgozva, 
az érdeklődők e szakmunkákból a részletekről is bőven tájékozódhatnak. Az 
első világháború idején a szerb lapok nem jelentek meg. 

Zombor és Újvidék mellett még számos bácskai városban és községben 
jelentek meg lapok az első világháborúig. 

Zenta: Zentai Figyelő (1875-1880), Alsó Tiszavidék (1881-1883), Zenta, 
majd Zentai Híradó (1883-1892), Zentai Közlöny (1884), Zentai Ellenőr 
(1886). Több rövidebb életű újság is megjelent. 

Óbecse: A legjelentősebb, a Galambos Pál-féle Óbecse és Vidéke mellett 
(1888-1921) még a következő hetilapok jelentek meg hosszabb-rövidebb ide­
ig: Óbecsei Hírlap (1895), Óbecsei Hírmondó (1896-1897, 1902), Óbecsei 
Közlöny (1896-1899), Népbarát (1899), Óbecsei Újság (1900-1905, 1911-
1920), Óbecsei Friss Újság (1902), Óbecsei Hírlap (1906-1912), Tiszavidék 
(1912-1934). 

Ada: Ada-Mohol i Közlöny (1892-1915), Ada-Mohol i Ellenőr (1897-
1899), Ada-Mohol i Hírlap (1898-1900), Dél-Magyarországi Néplap (1902), 
Adai Újság (1903), Ada-Mohol i Újság (1912-1916). 

Topolya: Közép-Bácska (1886-1890), Bács-Topolyai Hírlap (1894-1915), 
Topolya és Vidéke (1892-1893). 

Kanizsa: Tiszavidék (1938). 

E G Y ÚJABB INDULÁS (1918-1944) 

Az első világháború befejezésével, az Osztrák-Magyar Monarchia felbom­
lásával, a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság megalakulásával (1918. december 
l-jén) merőben új helyzet állt elő az itteni magyarság életében, ami természe­
tesen a sajtó további fejlődésére is rányomta bélyegét. Valójában ettől a dá­
tumtól számítjuk a jugoszláviai magyar sajtó kezdetét, önálló életét. Amiről 
az eddigiek során szóltunk, azok sajtótörténetünk előzményei voltak, más 
adottságok között született hagyományok. 

A kisebbségi létből kinövő új lapok helyzete egy csöppet sem volt rózsás, 
de azok sem, amelyek a régi Jugoszlávia elnyomó politikájának feltételei kö­
zött módot találtak a túlélésre. Rossz anyagi körülmények között tengődtek, 
az olvasóközönség csekély száma korlátokat szabott, a szellemi erők hiánya 
pedig módfelett megnehezítette a lapok előállítását. Budapest sűrű hajszál-



erein évtizedeken át felszívta a tehetségeket, az optálásokkal, a kiutasítások­
kal, a kivándorlással pedig újabb űrök keletkeztek. 

Az ideiglenes vagy tartós tilalmak, a kényszerű szünetek után a hírlapiro­
dalom újra feléledt. Öt napilap indult: három újszülött és kettő túlélő. A sza­
badkai Bácsmegyei Napló és a becskercki Torontál maradt meg a porondon 
az. impériumváltás után is. 

A szabadkai Bácsmegyei Napló kétszeri betiltás után is talpon maradt, s 
fokozatosan a legjobban szerkesztett, a legnagyobb példányszámban megjele­
nő lappá vált a két háború között. A lap kiadója, legtöbbször a tényleges szer­
kesztője is dr. Fenyves Ferenc volt. Sikerének egyik titka, hogy mindig jó ké­
pességű újságírókkal vette körül magát, sokat adott az utánpótlás nevelésére 
is. A Tanácsköztársaság bukása után felfigyelt a Magyarországról érkező erők­
ben rejlő lehetőségekre. így került az újsághoz az emigrációba kényszerült Ha­
raszti Sándor, Tamás István, Diószeghy Tibor, dr. Dettre János. Ez az utóbbi, 
a széles látókörű, művelt szegedi jogász 1920-tól 1925-ig, azaz kiutasításáig a 
szerkesztőség lelke volt, s egyúttal irodalmi szerepe is jelentősnek minősült. 
Ő mondta ki először, hogy az irredentizmus árt az itteni magyarságnak, s a 
továbbélés lehetőségét „a becsületes lojalitásban" látta. „A magyarság politi­
kai egységét széttörhette a végzet - írta - , de a magyar kultúra egységét arany­
pántok tartják össze." 

Az újságírók közül kiemelkedett Ambrus Balázs, Arányi Jenő, Bródy Mi­
hály, Havas Emil, Havas Károly, Magyari Domokos és sokan mások. A vete­
ránok közül hű maradt a laphoz Milkó Izidor, Munk Artúr, Radó Imre, az 
írók közül Csuka Zoltán, Gergely Boriska, Stadler Aurél, Szenteleky Kornél, 
Sz. Szigethy Vilmos stb. publikált. Rendszeresen közölte a lap (másodközlés­
ben) Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Benedek Marcell, Kodolányi János, 
Herczcg Ferenc, Móricz Zsigmond, Babits Mihály tárcáit, verseit. Itt kezdték 
vagy itt folytatták többen is pályafutásukat azok közül, akik a második világ­
háború után a Magyar Szóban és más lapokban folytatták munkásságukat, 
úgymint Majtényi Mihály, Lévay Endre, Kolozsi Tibor, Sulhóf József, Bodrits 
István, vagy olyan rendszeresen bedolgozó külső munkatársak, mint Kovács 
Sztrikó Zoltán vagy Debreczeni József. 

A másik túlélő lap a szinte elpusztíthatatlannak látszó Torontál volt, amely 
a háborús évek után is a kitaposott úton folytatta útját. A főszerkesztői posz­
tot hosszú ideig Juhász Ferenc töltötte be - 1924-től 1944-ig - , azaz a lap 
megszűnéséig. Végül is egy új világ központosító szele sodorta el. 

A két „átmentett" napilap mellett még három új is született. A legrövidebb 
életű az ugyancsak Becskercken megjelenő Közakarat volt - az első kommu­
nista napilap Vajdaságban, harmadik az akkori Szerb-Horvát-Szlovén Király­
ságban. Az októberi forradalom és Tanácsköztársaság által felkorbácsolt köz­
szellem hozta létre, a becskereki munkások filléreiből alapították meg. Az első 
szám 1920. január 18-án, az utolsó pedig január 24-én jelent meg. 

Egy hetet élt tehát, hat száma hagyta el a sajtót. 
Az 1921 végén, a Szabadkán létrehozott Hírlap politikai és közgazdasági 

napilapként indult, de csakhamar pártlap lett, a Magyar Párt szócsöve, egy 
időben tulajdona is. A főszerkesztői tisztet Vukov Lukács, Havas Emil, Havas 
Károly, Szántó Róbert töltötte be. Keményen, olykor vakmerően is síkraszállt 



a magyar kisebbség jogaiért, kipellengérezte az elnyomatás konkrét tényeit, 
amivel kihívta maga ellen a hatalom haragját. 

A két szabadkai és a két becskereki napilap mellett Újvidéken is született 
kettő: az életképesebbnek bizonyult Délbácska és a viszonylag rövid életű Vaj­
daság. 

Fáth Ferenc apátplébánosnak, az újvidéki katolikus hitközség vezetőjének 
kezdeményezésére mintegy 500 újvidéki magyar polgár részvényesként 100-
500 dinárral és egy-egy évi előfizetéssel járult hozzá a Délbácska elindításához. 
Erre 1920. december 12-én került sor, dr. Szlezák Rezső ügyvéd szerkesztésé­
ben. Később, 1923-tól 1929-ig „a szerkesztésért és kiadásért" Tornán Sándor 
felelt. Katolikus irányultságú lap volt, a kisebbségvédelmet tartotta fő felada­
tának, így aztán gyakran szembekerült a szabadkai „álkisebbségi" Bácsmegyei 
Naplóval és az újvidéki Vajdasággal. 

Ez az utóbbi napilap 1922-1926 között jelent meg, s címébe először fog­
lalta az akkor még erősen tájfogalmú Vajdaság elnevezést az egyre inkább „al­
kalmatlannak" minősített Délvidék helyett. Szerkesztője Lenkei Jenő, majd 
Lukovics Imre volt. Rövid ideig a lapnál dolgozott Bródy Mihály és Havas 
Károly is. 

A megmaradt négy magyar napilapra ( a Közakaratot 1920-ban betiltották, 
a Vajdaság 1926-ban szűnt meg) igen súlyos napok vártak az 1929. évi januári 
királyi diktatúra kikiáltása után. A szabadkai Hírlapot ekkor végleg elnémí­
tották, de erre a sorsra jutott a Szervezett Munkás is, amelynek több névleges 
szerkesztője mellett, Haraszti Sándor volt a tényleges szerkesztője. Vala­
mennyi napilapot címváltoztatásra kényszerítettek, mivel egy rendelet értel­
mében a régi közigazgatási fogalmakat, földrajzi neveket tilos volt használni. 
Először a Délbácska változtatta meg nevét Reggeli Újságra, a következő év­
ben pedig - egy belgrádi lap támadása után - , a szabadkai Bácsmegyei Napló 
és a becskereki Torontál is. Az előbbi a Bácsmegyei jelzőt hagyta el, az utóbbi 
pedig Híradóra változtatta nevét. 

A három megmaradt napilaphoz - a Naplóhoz, a Reggeli Újsághoz és a 
Híradóhoz - csakhamar egy negyedik csatlakozott: a zombori Friss Újság 
(1929-30), amely nem sokkal később címet változtatott (Új Hírek, 1930-
1941). 

A két háború közötti sajtótörténeti képet a folyóiratok, hetilapok egészí­
tették ki. A szemlék közül irodalomtörténeti jelentőségű a Vajdasági írás 
(1928-1929), de főleg a Kalangya (1933-1944) emelkedik ki. Mindkettőt Szen-
teleky Kornél, „Vajdaság Kazinczyja" szerkesztette, korai halála után pedig 
Szirmai Károly, Draskóczy Ede, Kende Ferenc, Radó Imre, Blazsek Ferenc, 
Herceg János. 

A második jelentős, ma is megjelenő, Híd folyóiratot 1934-ben alapította 
a szabadkai Népkör fiataljainak egy csoportja, Lévay Endre szerkesztésében, 
majd Simonkovich Rókus, később Mayer Ottmár vezetésével kommunista be­
folyás alá került. A Hidat 1940-ben betiltották. 

Néhány képes-, színházi- és sportújság is indult, de egyik sem eresztett mé­
lyebb gyökeret. Ezek közé tartozott a Revű (1926-27), Csuka Zoltán Képes 
Vasárnapja (1928-31), a Tempó, sport-, színház- és rádióújság (1931-32), a 
Szöveges Színházi Hét (1932-33), a Hétről Hétre, vasárnapi magazin (1934-
35), az. Alföld, képes hetilap (1935-41), Szemle, társadalmi és kultúrszemle 



(1936-41), a Jugoszláviai Sportélet (1938-41). Gál László Grimasz című vicc­
es keresztrejtvényújságja (1935-1941) Újvidéken indult ugyan, de székhelyét 
csakhamar Szabadkára tette át. 

A nagyobb sajtóközpontok (Szabadka, Újvidék, Becskerek) és már említett 
mezővárosok (Zenta, Obecse, Ada, Topolya, Újverbász, Kanizsa) mellett a két 
háború között még a következő helységekben jelentek meg helyi lapok: Apa-
tinban, Bezdánban, Feketicsen, Gomboson, Horgoson, Mozsorban (Mosorin), 
Péterrévén, Temerinben. 

Vajdaságon kívül Belgrádban kettő (Élet és Egészség, Adventhírnök), 
Zágrábban (A Nép), Eszéken (Szlavóniai Magyar Néplap), Muraszombaton 
(Muraszombat) pedig egy-egy lapot adtak ki. 

A második világháború idején, Jugoszlávia, ezen belül Vajdaság földara­
bolása után (Bácska Magyarországhoz, Szerémség a Független Horvát Állam­
hoz, Bánát pedig német megszállás alá került), több lap megszűnt, újak indul­
tak, némely régi pedig - sikerrel, sikertelenül - , megkísérelte a fennmaradást. 
A szabadkai Napló újra felvette a Bácsmegyei jelzőt, de csak egy száma jelen­
hetett meg. Betiltását azzal indokolták, hogy „a szerb megszállók szolgálatá­
ban állt és 23 éven át együttműködött velük". 

A többi napilap „életben maradt", azzal, hogy a becskereki Híradó újra 
Torontál lett, a zombori Új Hírek átalakult Délvidékké, a Reggeli Újság pedig 
fejlécébe vette az újvidéki jelzőt, a főszerkesztő Andrée Dezső pedig neve mel­
lé tette a vitézi címet. 

Szabadkán az elmarasztalt Napló helyett Csuka János indította el újra az 
1929-ben betiltott Hírlapot, de az új hatóságot nem elégítette ki hangneme, 
úgyhogy 1941. augusztus 2-án Délmagyarország, két nappal később pedig Dél­
vidéki Magyarság címmel indult egy „keresztény politikai napilap", dr. Deák 
Imre kiadásában és szerkesztésében, majd később a lapot a háború végéig Bog-
ner József jegyezte. 

Újvidéken, különleges színfoltként, több kétnyelvű illegális kiadvány je­
lent meg. A Vesti, illetve a Hírek 1941 júliusában jelent meg, kézi sokszoro­
sítón. A Borbának kétnyelvű száma (magyarul: Harc) ugyancsak júliusban je­
lent meg. A fordítást Rákosi Hajnalka és Szász Ágnes végezte. A hatóság csak­
hamar erélyesen felszámolta a népfelszabadító mozgalom újvidéki propagan­
dagócát, munkatársait bebörtönözte, bitófára küldte (Böhm Lili, Léderer 
András stb.) 

Hasonló sorsra jutottak a Híd szerkesztői, közírói, terjesztői, mivelhogy ők 
is csatlakoztak a népfelszabadító mozgalomhoz: Mayer Ottmárt , Simokovich 
Rókust, Singer Adolfot, Schwalb Miklóst és Wohl Lolát Szabadkán, Kiss Er­
nőt Szegeden, Varga Gyulát Újvidéken, Szöllősy Boriskát Perlezen állították 
akasztófa alá; Pap Pált az olasz fasiszták végezték ki Dalmáciában; Ősz Szabó 
János Magyarországon esett el partizánként; sokan munkaszolgálatosként, 
büntető századok tagjaiként vesztek el, vagy a haláltáborok nyelték el őket. 

1944-ben jött a visszacsapás: háborús bűnösként kivégezték az újvidéki 
Reggeli Újság és a szabadkai Délvidéki Magyarság főszerkesztőjét, Andrée 
Dezsőt és Bogner Józsefet. Mártírként halt meg Timár Ferenc is, aki egy rövid 
ideig, szintén a Délvidéki Magyarság felelős szerkesztője volt, Tóth Bagi István 
viszont a háború áldozata lett 1941 áprilisában. Az újságírók közül többen 
elbujdostak, elmenekültek, s így megőrizték életüket. A polgári lakosság so-



rából is sokan, zömmel ártatlanul, a megtorlás áldozatai lettek, még mindig 
nem teljes adatok szerint 15 000-20 000-en. 

ISMÉT A Z ELEJÉN (1944-1998) 

A második világháborúból győztesen kikerülő jugoszláv kommunista és 
partizán mozgalomnak elsősorban az antifasiszta harcban való rendíthetetlen 
részvétel adta meg a legalitást, majd valamivel később a választás is, amelyen, 
külföldi nyomásra, a polgári ellenzék is indult, bár, mint ahogy azt a későbbi 
események igazolták is, semmilyen esélye nem volt: az új rendszer, szovjet 
mintára, megkezdhette egy új világ, a „lehető legjobb világ" megteremtését. 

A sajtó terén az egyszólamúság megteremtésére irányult minden erőfeszí­
tés, ennek érdekében szigorú - anyagi és szellemi - központosítás jött létre. 
A rendszer még saját soraiban sem törte meg az önszerveződést - a Szabadkán 
és Zenián létrejövő magyar kommunista újságokat is gyorsan megszüntette 
(Szabadkán a latin és cirill betűs Radio Vesti magyar kiadását, a Rádióhíreket, 
Zentán pedig a kétnyelvű Senéanske novine - Szentai Újságot - , a polgári 
lapok megindítására irányuló kezdeményezéseket pedig kíméletlenül elfojtot­
ta, szerkesztőit bebörtönözte (Zágrábi Magyar Újság, Walter Emil). 

Ilyen körülmények között jött létre Újvidéken a Magyar Szó előde, a Sza­
bad Vajdaság 1944. december 24-én, amely egy korabeli tudósítás szerint, a 
szerb napilap, „a Slobodna Vojvodina rövidített kiadása lesz". Vajdaság poli­
tikai vezetősége Újvidéken székelt, így aztán egy politikai napilap, a kor fel­
fogása szerint, csakis itt indulhatott, s nem, mondjuk, a magyar sajtótörténet 
két gócának egyikében, Szabadkán vagy Becskereken. Ebben a lépésben némi 
folytonosság is van, a mindenkori hatalom logikájának továbbélése: a XVIII. 
század vége felé létrejövő újvidéki szerb nyomdában nem jelenthettek meg 
szerb nyelvű kiadványok, mert távol estek volna a bécsi cenzori hivatal tól . . . 

A Szabad Vajdaság is „szem előtt" jött a világra, s eleinte, a többségi fel­
fogás szerint, még ideálisnak is minősülhetett, mert „megrágott" híreket kö­
zölt fordításban. 

Még egy ilyen, a magyar sajtó hagyományaitól elütő, szürke közlöny meg­
jelenése is reménykeltő volt a maga idejében, mivel a magyarság az idő tájt a 
megtorlás, a „második razzia" napjaiban élt, a kollektív bűnösség terhe nyo­
masztotta, a kitelepítés veszélye fenyegette. Megjelenése mintha a méltányo­
sabb napok hírnöke lett volna. A hamarosan bekövetkező névváltoztatás is ezt 
sugalmazta: 1945. szeptember 27-én a Szabad Vajdaságból Magyar Szó lett. 

„Rosszul írt újság volt - írta Herceg János 1989-ben - , gyakran a szakma 
elemi követelményeit is nélkülözte, mintha elfelejtettek vagy nem tudtak vol­
na írni, akik döcögő mondatokat írtak, s mégis mintha fénye lett volna minden 
szónak . . . Oly egyszerű volt benne minden, és oly természetes! Csak hinni 
kellett a jelszavaknak, vagy ellenségesen megtagadni őket. Más alternatíva 
nem volt, akárcsak ég és pokol között!" 

Nos, ebből a pár oldalas, szürke bulletinből idővel, a Jugoszláviában bekö­
vetkezett változások függvényeként nőtt ki egy nagy terjedelmű, frissen szer­
kesztett hírlap, amely egy korabeli meghatározás szerint „az egész magyar 
nyelvterület" legjobb napilapja lett. Az adott korlátokat természetesen nem 
léphette át - mint ahogy a pártállam is csak demokratizálódott, s nem lett 
demokratikus közösség - , de ezek a korlátok egyrészt fokozatosan tágultak, 



másrészt pedig tágíthatóak is voltak, ha a szerkesztő a tájékoztatás szabályait 
is szem előtt tartotta, nemcsak a napi politika követelményeit. A Magyar Szó 
főszerkesztői között ilyen is, olyan is akadt. Névsorba szedve a következők 
voltak: Kek Zsigmond (1944-48), Rehák László (1948-57), Vébel Lajos 
(1957-63), Varga László (1963-67), Vukovics Géza (1967-73), Kalapis Zoltán 
(1973-75), Petkovics Kálmán (1975-76), Erdélyi Károly (1976-85), Sinkovits 
Péter (1985-89), Csorba Zoltán (1989-91), Kubát János (1991-92), Bálint 
Sándor (1992-2000), Juhász M. Erzsébet (2000-). 

A Magyar Szó olvasója, a tájékoztatás kijelölt szempontjaival összhangban, 
nem volt hátrányos helyzetben a többségi sajtó olvasójával szemben, ennek 
egyik jele volt az is, hogy 1956-ban itt jött létre Közép-Kelet-Európa egyetlen 
kisebbségi sajtóháza, a Forum, amely az „ellenőrzött demokrácia" egyik kira­
kata lett, de egyúttal nagy hatással volt a kisebbségi sajtó, a könyvkiadás és a 
nyomdaipar fejlesztésére is. 

SOKFÉLE, SOKRÉTŰ, SOKSZÍNŰ 

A Forum-házban a Magyar Szóhoz hasonló fejlődési vonaluk volt az Ifjú­
ság Szavának, a mai Képes Ifjúságnak (1945), a Pionir Újságnak, a későbbi és 
a mai Jó Pajtásnak (1946), a Dolgozóknak (1947-1990), a Hídnak (1945), de 
a 7 Napnak is (1946), amely a többi laptól eltérően 1953-tól Szabadkán jelent 
meg, az egykor oly fontos, de időközben elsorvasztott sajtóközpontban. Itt te­
szünk említést néhány korabeli, rövid életű hetilapról is: Dolgozó Nő (1945-
49), Föld Népe (1947-51), Ipari Híradó (1947-51), Új Falu (1950-53). 

Sokasodtak a folyóiratok, időszaki kiadványok is, mintegy tükrözve az iro­
dalmi élet árnyalódásait, a tudományos kutató munka irányait. A nagy hagyo­
mányú Híd mellé idővel felzárkózott az Új Symposion (1965-1992), amely 
1961-64 között az Ifjúság mellékleteként jelent meg Symposion címmel. A 
jugoszláv polgárháború elől Magyarországra menekült munkatársai Ex 
Symposion címmel Veszprémben jelentették meg folyóiratukat (1992-). Sza­
badkán Üzenet címmel irodalmi, Újvidéken Létünk címmel tudományos fo­
lyóirat született (1971-). Ezeket megelőzve jött létre az egykori Hungarológiai 
Intézetben a Hungarológiai Közlemények (1969-) című negyedéves szemle és 
a Magyar Tanszék Tanulmányok című évkönyve (1969-). 

A pedagógiai szakirodalmat először a Népoktatás (1948-53), majd az Ok­
tatás és Nevelés (1973-1991) című folyóirat szolgálta. A Népoktatás indoko­
latlan megszűnése és az Oktatás és Nevelés beindítása közti időszakban a sza­
badkai kétnyelvű Školski Život próbálta pótolni a hiányt. Jelenleg az Új Kép 
(1997-), a pedagógusok és a szülők folyóirata jelenik meg a szabadkai Vajda­
sági Módszertani Központ kiadásában. 

Elszaporodtak a hosszabb-rövidebb életű szaklapok is: Sportújság (1950-
53), A Könyvbarát (1954-56), Egészség (1952-92), Méhészet (1954-80), 
Sporthorgász (1956-69) stb. Két egészen sajátságos sajtóterméke is volt a kor­
nak: egy-egy belgrádi szerb újság magyar kiadása (Jez-Sün), szatirikus lap, 
1954-57; Kekec-Buksi, képregényújság, 1957-62). 

Fontos igényeknek tettek eleget a Magyar Szó keretében megjelenő vidéki 
mutációs oldalak, az ezekből kinövő lokális hetilapok, továbbá a különféle 
mellékletek: Napsugár (1952-), Föld Népe (1953-1992), Könyvbarát (1954-
56), Kilátó (1961-), Grimasz (1963-), Könyvbarátok Híradója (1966-78), 



Nyelvművelő (1971-75), RTV Újság (előbb Rádióműsor, utóbb Tarka Világ 
(1973-), Szivárvány (1978-1993) stb. 

Már a negyvenes évek derekán bontogatta szárnyait a magyar nyelvű rá­
diózás, amely viszonylag rövid idő alatt a tájékoztatás meghatározó tényezője 
lelt. A Belgrádi Rádió 1945 áprilisától közölt magyar nyelvű híreket, az öt­
nyelvű Újvidéki Rádió pedig 1949. november 29-én kezdte meg adását a 201. 
rövidhullámon. Ez az adóállomás idővel „nagyüzemmé", „információs nagy­
hatalommá" nőtte ki magát, s a Magyar Szóval, meg az utóbb felzárkózott 
Újvidéki Televízióval alkotta a jugoszláviai magyar tájékoztatás gerincét. 

A rádió fejlődését többféleképpen lehet érzékeltetni. Példának okáért a 
rádióelőfizetők száma 1947-ben 22 700 volt, 1957-ben 117 000, 1960-ban 
271 000, 1970-ben 380 000. A Vajdaság területén befolyt előfizetés összegével 
csak 1976-tól rendelkezhetett az Újvidéki Rádió. 

A műsoradás óraszáma is állandóan növekedett (1951-ben 12 óra volt, 
1954-ben 16,1960-ban 19 óra 10 perc, a nyolcvanas években pedig meghaladta 
az ötven órát). A magyar adások százalékaránya 40 körül ingadozott (1956-
1960 között több is, mivel a kisebbségi adások fejlesztése végett megszűnt a 
szerb adás). 

A rádiótechnika is lépést tartott a korral: a rádióállomásból történő mű­
sorszórással, a hangátvitel módszercinek állandó modernizálásával (a 120 kW-os 
kátyi, a 600 kW-os szenttamási adó, áttérés az ultrarövidhullámra). Az Újvi­
déki Rádiót jól lehetett fogni és hallani Vajdaság minden részén, de a tarto­
mány és az országhatárokon túl is. A központi adásokat a helyi adók sűrű 
hálózata egészítette ki. 

A rádió egyre nagyobb jelentőségű, fokozatosan huszonnégy órára terjedő, 
messze az országhatárokon túl is fogható hírműsorait Bogdánfi Sándor, Szálai 
István (az Újvidéki Rádió első főszerkesztője), Fejős István, Szerencsés József, 
Ádám Tibor, Vébcl Lajos (a rádió sokéves főszerkesztője), Gion Nándor és 
Vörös József szerkesztette, újabban pedig Öreg Dezső és Klemm József szer­
keszti. 

Az informatív műsorok mellett nagy szerepet játszott a művelődési műso­
rok szerkesztősége is (szerkesztői: Argyelán István, Bosán-Szimin Magda, 
Varga István). Fontos igényeknek tett eleget a Rádióiskola, több művelődési 
és irodalmi műsor, a Rádiódráma, az Ifjúsági Rádiódráma, a faluműsor, a vi­
dámműsor, a levclezőrovat. A zenei szerkesztőség több önálló zenekarra, a 
komoly és könnyűzene népszerű előadóinak sokaságára, a hangszalagok és 
hanglemezek gazdag tárára támaszkodhatott. A Rádiódráma szerkesztősége 
1951-1990 közölt Majtényi Mihálynak tíz. önálló rádiójátékát sugározta, Deák 
Ferenc, Gobby Fehér Gyula, Pintér Lajos, Sulhóf József hét-hét művel szere­
pelt, Gion Nándor, Kopeczky László, Lányi István, Bosán-Szimin Magda, Tol­
nai Ot tó és Varga Zoltán hattal-hattal, Faragó Árpád, Fehér Ferenc, Herceg 
János, Hornyik György és Saffer Pál pedig öttel-öttel. 

A vajdasági magyar tévékorszak szintén Belgrádban kezdődött: az ottani 
stúdióból 1968. január 1-től 1973-ig napi magyar informatív műsort közvetí­
tettek, vasárnaponként pedig falu-, gyermek- és művelődési műsort is, Fejős 
István szerkesztésében. 

Az Újvidéki Rádió és Televízió 1971-ben alakult meg, de az ötnyelvű mű­
sor csak 1975. november 26-án indulhatott. Ekkor már Vajdaságban 376 000 



tévékészüléket tartottak nyilván (1963-ban 48 000 volt). A magyar informatív 
műsorokat Szerencsés József indította be, őt a szerkesztői székben Fejős Ist­
ván, Neubauer János, Kovács László, Bődis Gábor, Korpa Béla, Fekete Elvira, 
Szakállas Ot tó és Rencsár Tivadar követte. Az új média rohamosan fejlődött, 
s néhány év múlva, a Magyar Szó és a rádió mellett, a harmadik tartóoszlopa 
lelt a vajdasági magyar tájékoztatási rendszernek, miközben a művelődési élet­
ben, meg a tömegkultúrában is fontos szerepet töltött be. 

K Ü Z D E L E M A M E G M A R A D Á S É R T 

Mindaz, amit a nacionalista erők uralomra jutása („joghurtforradalom"), 
Jugoszlávia szétesése és a kíméletlen balkáni háborúk gyűjtőfogalma alatt ér­
tünk, mérhetetlen károkat okozott annak a népnek, amelynek nevében és tá­
mogatásával ezek a folyamatok 1989-ben elindultak, a kisebbségek esetében 
viszont a veszteségek még inkább hatványozódtak, a sérelmek sokasodtak, a 
félelmek növekedtek. 

A politikai akarat megváltozása, az eszközök központosítása és újrafelosz­
tása miatt a tájékoztatási rendszer az új hatalom teljes ellenőrzése alá került, 
a kisebbségiek esetében pedig széthullott, ízzé-porrá tört. 

Az. előbbi korszak rövid összefoglalóját a rádióval és a televízióval fejeztük 
be. Nos, ezeket a médiákat az új hatalom egyrészt keményen kézbe vette, a 
háborús uszítás eszközeivé tette, kisebbségi részeit pedig elsorvasztotta. Azo­
kat, akik ellenállást tanúsítottak, elűzte, elbocsátotta, nyugdíjaztatta. A szer­
kesztői székbe eleinte „keménykezű janicsárokat", később pedig „joviális ki­
szolgálókat" ültetett. 

A tévé esetében ez a kijelölt út a fizikai megsemmisülésbe torkollt (az 
1999. évi NATO-bombázások során több rakétatámadás érte a kamenicai tévé­
adót). A korábbi magyar informatív műsorok sokasága (napi két híradó, egy 
vagy két híradás) egy tizenöt perces hírműsorra redukálódott, az esti magyar 
híradót pedig felváltotta a központi szerb adás. 

Ezekre az évekre esik a magyarországi tévéadók térhódítása: Észak-Bács­
kában és Észak-Bánátban az antennák Pest felé néznek, a műholdas adók pe­
dig még ilyen természetű korlátokat sem ismernek. 

Ha majd egyszer megírják a mostani központosítás történetét (korábban 
is voltak ilyen korszakok), akkor, következményeit tekintve, az egyik elretten­
tő példa az Újvidéki Rádió lehet: korábban a vajdasági rádióelőfizetők által 
befizetett összeg túlnyomó részével rendelkezett, jelenleg pedig a villanyszám­
lához csatolt „befizetés" egybemosódik és teljes összege Belgrádba ömlik, s 
onnan csurran-csöppen valamicske az. Újvidéki Rádiónak is. Ennek következ­
tében teljes degrádalas következett be, ami a nemzetiségi műsorok részleges 
vagy teljes elhalásában is megnyilvánult. 

Korábban, 1989 előtt, az. Újvidék I., Újvidék II. és az URH-adó módot 
adott a rétegműsorok kialakítására - a tömeges szükségletek kielégítése mel­
lett helyt kaptak az igényesebb műsorok is (Elmélet, vita, gyakorlat), beleértve 
a zeneieket is - , ezekre, az adók más célú felhasználása miatt, később már nem 
volt lehetőség, vagy módfelett korlátozódott. 

így van ez más programmal is. A tájékoztatási műsorok esetében a szelle­
miséggel volt a legnagyobb gond, a Szabadkai Rádió nem is vette át a három 
órai híradót. Erősen lecsökkent hallhatósága is, miután a magyar adások a 



középhullámról átkerültek egy helyinek minősíthető csatornára. Korábban 
adásait messze földön hallhatták (Közel-Keleten, Székelyföldön, de még 
Moszkvában is, Hegedűs András, volt magyar miniszterelnök (naplójának ta­
núsága szerint), ma pedig Vajdaságnak csak egy részét fedi. 

A vajdasági magyarság két másik informatív csúcsintézménye is romokban 
hever. Az Újvidéki Televízió esetében ezt szó szerint kell érteni, a Forum ese­
tében pedig átvitt értelemben: a sajtóház ugyan áll, de működésképtelenné 
vált, eladósodott, csődtömeget képez: ha ez az ország alkalmazta volna saját 
törvényeit, akkor már rég dob alá kerülhetett volna. A hatalomnak azonban 
nem volt érdeke felszámolása, de üzemeltetését sem tartotta szívügyének: bé­
nító patthelyzet. 

A keretében működő, nagy hagyományú magyar sajtószervek siralmas ál­
lapotba kerültek. A felgyorsuló pusztító szelek előbb a Dolgozókat sodorta 
cl, majd a Magyar Szó keretében megjelenő lokális hetilapokat: a már koráb­
ban megszűnt Szabadkai Napló (1969-71), az újvidéki Közműveink Lapja 
(1969-75) és a Topolya és Környéke (1969-80) után a Bánáti Híradó (1970-
91), Tiszavidék (1969-93), Dunatáj (1970-93) és a Temerini Újság (1978-93) 
megjelenése vált lehetetlenné. 

A régi kiadványok közül a Híd folyóiratot változatlanul a Könyvkiadó adja 
ki, főleg alapítványi támogatásokkal. A Képes Ifjúság és a Jó Pajtás átalakult 
korlátolt felelősségű társasággá, ennek az utóbbinak keretében jelenik meg 
havonta a Mézeskalács is. Kuriózumként említjük meg, hogy a Jó Pajtás az 
egyetlen gyermekhetilap a magyar nyelvterületen! 

MAGÁNLAPOK, „ÁLLAMI" LAPOK 

A Dolgozók szerkesztőségének munka nélkül maradt újságírói 1990. de­
cember 21-én, ugyancsak Kft-ként, létrehozták a Családi Kör című hetilapot, 
amely az új sajtóviszonyok között a legsikeresebb átállásnak bizonyult: vi­
szonylag rendezett anyagi viszonyok között működik (már amennyire egy tönk 
szélére jutott gazdaságban ez lehetséges), példányszáma és befolyása is nőt-
tön-nő. Az első főszerkesztője Purger Tibor volt (1990-92), jelenleg a Kft-t 
és a szerkesztőséget Habram Mária vezeti. A Családi Kör sikerének titkát alig­
hanem politikamentességében kell keresnünk. 

Egy másik magánvállalkozás, az újvidéki tévé két elbocsátott munkatársa, 
Bódis Gábor és Németh Árpád által alapított Napló (1990-97) viszont éppen 
a politika, ezen belül pedig az itteni magyarság érdekvédelmének vállalásával 
lett népszerű, legalábbis egy ideig, az olvasóközönség később elpártolt tőle. A 
lap Keszeg Károly főszerkesztő halálával egyidőben szűnt meg. 

A magánvállalkozások sorát egy sikertelen napilap-alapítás (Pannon Hír­
lap, két száma jelent meg), egy szenzációkat tálaló, az erotika felé kacsingató 
„tablóid" kiadása (Recefice, 1997-98) és ma is megjelenő gasztronómiai ma­
gazin egészíti ki (Varázsfazék, Čarobni lonac, 1998-). Időközben a magyar 
kiadás „kimúlt". 

Az egyetlen, jobb napokat is megért vajdasági magyar napilap, a Magyar 
Szó, az utóbbi tíz évben, 1989-től 1999-ig, a permanens válság állapotában 
vergődik. Az általános gazdasági romlás, a pusztító belháborúk, a politikai 
akarat megváltozása folytán az állami emlők elapadtak, de vásárlótábora is az 
elszegényedés miatt módfelett megcsappant: potenciális olvasóinak nagy há-



nyada, a bizonytalanság elől menekülve, Magyarországra költözött, azok, akik 
maradtak, vagy képtelenek megvenni az újságot, vagy nem igénylik az írott 
(magyar?) szót. 

A szinte áthidalhatatlan anyagi gondok mellé odacsapódtak a feltornyosu­
ló szerkesztéspolitikai kérdések is. A szerkesztőség a rendszerváltást ígérő 
kezdet során a demokratizálódás, a többpártrendszer, a privatizáció, a magyar 
érdekképviselet mellett tört lándzsát, ennek az irányultságnak számos külső 
jele is volt. 1990 márciusában megjelent a Magyarok Vajdaságban című tema­
tikus különszáma, 1990 júliusában megváltoztatta fejlécét: a Szocialista Szö­
vetség szócsövéből a demokratikus közvélemény napilapja lett. 1990 októbe­
rétől 1991 februárjáig tárcát közölt a magyarság elhallgatott tragédiájáról 
Negyvenöt nap 1944-ben címmel, Matuska Márton tollából. A délszláv népek 
összeütközésében a Magyar Szó semleges álláspontot foglalt el, hangot adott 
annak, hogy a vajdasági magyaroknak nincs mit keresniük a balkáni vérontás­
ban, támogatta a háborúellenes törekvéseket, a polgári engedetlenségi moz­
galmakat. Ezzel végképp magára haragította a nacionalista eszméket valló ha­
talmat, későbbi anyagi gondjai is ide vezethetők vissza. A rendszer egykori 
„kegyeltjéből" egyszeriben „ellenség" lett. Amikor a hatalom rádöbbent, hogy 
a Magyar Szó kicsúszott ellenőrzése alól, akkor egyrészt súlyos vádakkal illette 
(„szerbellenes", „dezertálásra bújtat", „a horvát szecesszionizmust támogat­
ja"), másrészt pedig erőszakos eszközökkel helyre kívánta állítani korábbi be­
folyását. A lap 1991 végén és 1992 elején öt hónapi „függetlenségi háborút" 
folytatott az alapító ellen, miközben hetente csak kétszer jelent meg a papír­
hiány miatt, négy napon át pedig csak szórólapokon tájékoztatta olvasóit a 
küzdelem állásáról. Végül is a lap pórázon maradt (az alapító nem egyezett 
bele az önállósításba), de megőrizte viszonylagos függetlenségét, az erőszakkal 
kinevezett főszerkesztő (Maróti Miklós) nem foglalhatta el helyét, a poszton 
a szerkesztőség bizalmát élvező Csorba Zoltán maradt. 

Az alapító az elkövetkező években is elvetett minden kísérletet a privati­
zálásra, így aztán egy felemás helyzet alakult ki: az „állami" lap „ellenzéki" 
politikát képviselt. Ez a „se fiú, se lány" állapot eltartott, miközben párosult 
a kifullasztás, a „kiéheztetés" taktikájával. A koldusbotra juttatott szerkesztő­
ség (elmaradt fizetések, zárolt vállalati folyószámla, kikapcsolt telefonok, el­
avult termelési eszközök stb.) végső elkeseredésében tíznapos sztrájkba lépett 
(1999. III. 10-19.), majd megismételte több mint egy hónapon át (1999. VIII. 
23-IX. 26.), hogy kicsikarja két legfontosabb követelésének teljesítését: az 
elmúlt öthavi bér kifizetését és a Magyar Szó gazdasági önállóságának el­
ismerését. 

ígéretekben ezúttal sem volt hiány, de mint korábban is, szinte szabálysze­
rűen, bekövetkezett ezeknek folyamatos kijátszása, a rebellis szerkesztőség 
megbüntetése. 

E G Y B Ő L H Á R O M , MAJD Ú J R A E G Y 

Hasonló utat járt be a vajdasági magyarság politikai hetilapja is, a 7 Nap. 
Ő is megvívta a maga küzdelmét a fennmaradásért, bár ennek a végkifejlete 
jórészt eltért a Magyar Szó máig eltartó kálváriájától. A háború miatt bekö­
vetkező papírhiány miatt a 7 Nap megjelenése 1993 júliusától szünetelt, amit 
persze úgy is lehet magyarázni, hogy a rotopapír elsősorban azokat a lapokat 



illette, amelyek egyértelműen a háborús uszítás, a nacionalista eszmék szolgá­
latába álltak. De még úgy is értelmezhető, mint „visszavágás" vagy mint „bün­
tetés" azért, mert a szerkesztőség 1990 őszén megakadályozta a kinevezett Sa­
vovié Margitot, a későbbi szövetségi emberi jogi és kisebbségi minisztert, hogy 
elfoglalja a főszerkesztői posztot, de így járt Vlaovics József is, akit komisz-
szárként küldtek a renitenskedő szabadkai hetilap főszerkesztői székébe: őt 
sztrájkkal utasította vissza a 7 Nap. 

A több hónapi szünet után a munka nélkül maradt újságírók a Gerlovics 
Szilveszter által alapított Kft-be tömörültek és 1993. október 5-én, Új Hét 
Nap címmel, Dudás Károly főszerkesztésében, hetilapot indítottak. A belső 
ellentétek miatt, amelyet főleg a „lapgazda" gerjesztett, a szerkesztőség szinte 
teljes létszámban, Dudás Károllyal az élen, kivált a Kft-ből, s új lapot indított 
Szabad Hét Nap címmel. A korábbi alapító utóda, a Vajdasági Képviselőház 
szintén elhatározta, hogy feltámasztja az 1946-ban született 7 Napot, amire 
1994. szeptember 21-én került sor, főszerkesztője Csordás Mihály lett. így az­
tán, néhány hónapig - sajtótörténeti különlegességként - , három Hét Nap is 
kereste a maga helyét a nap alatt. A legnehezebb helyzetbe az Új Hét Nap 
került, mivel munkatársai elhagyták. A VMDK segítségét kérte, azaz pártlap­
ként próbált fennmaradni, de a kísérlet nem vált be, s többszöri megszakítás 
után 1995 áprilisában végképp becsukta a boltot. Itt említjük meg, hogy a töb­
bi pártlap, illetve pártközlöny sem bizonyult tartósnak: a Hírmondó, a VMDK 
közlönye 1990-96 között jelent meg, a Körkép, a VMSZ közlönye pedig 1996-
tól létezik, de megjelenése nem rendszeres. 

A két Hét Nap a családi lap köntösét öltötte magára, bár politikai elköte­
lezettségükhöz sem fér semmi kétség: a Szabad Hét Nap „vajdasági magyar 
hetilapként", a Hét Nap pedig „kéthetente megjelenő családi lapként" küzdött 
a létért. 

A demokratikus ellenzék választási győzelme után (2000. október 5.) a két 
lap egyesült: az egyik a régi nevet (Hét Nap), a másik az új szellemiséget hozta 
örökségként. 

A zilált vajdasági sajtóviszonyok között - amikor az állami támogatás rend­
szere felbomlott, illetve a minimumra csökkent, a privatizáció pedig felemás 
módon történt, s befejezetlen maradt - gomba módra elszaporodtak a kis pél­
dányszámú, hetente, kéthetente, havonta vagy háromhavonta megjelenő la­
pok, mintegy igazolva egyrészt, hogy az olvasóközönség információéhsége vál­
tozatlan, másrészt pedig, hogy a helyi és üzemi lapok kényszerű elhalását, a 
pénztelenség mellett, a meggondolatlanság is sarkallta. Az anyagi helyzet azó­
ta még rosszabb lett, de a kezdeményezők, a mostoha körülmények ellenére 
is, módot találnak az igények kielégítésére. 

Két olyan kis magánnyomda is talpra állt, amelynek tulajdonosai szív­
ügyüknek tekintik a magyar lapkiadást, különféle módon támogatják őket, sőt, 
megélhetési forrást is látnak bennük. Az. egyik a szabadkai Grafoprodukt (Öz­
vegy Károly), amely a Csantavéri Újságot (1998-), a Palics és Környékét 
(1998-) és az Új Egészséget (2000-) adja ki, a másik pedig a temerini Markét 
Extra (Dujmovics György), amely a Vajdasági Hírnököt (1992-96), a Vajda­
ságból elszármazottak lapját adta ki, jelenleg pedig a Temerini Újságot (1995-) 
üzemelteti, családi vállalkozásként, saját szerkesztésében és kiadásában. 



Mind a két nyomda egy-egy szaklapjával a vajdasági olvasóközönséget is 
megcélozta: a szabadkai és magyarországi támogatásával jelenik meg 1998 óta 
a Bácsország című, honismereti szép kivitelű szemle, amely előzőleg, 1995-től 
a Szabad Hét Nap mellékleteként hagyta cl a sajtót, a temerini pedig a Jó 
Gazda című, negyvenoldalas, jugoszláviai magyar mezőgazdasági és környezet­
védelmi folyóiratot indította útjára 1997-ben, az egykori Föld Népe hagyomá­
nyait ápolva. A szaklapok sorába tartozik az. 1999-ben indult, Zentán megje­
lenő Vajdasági Könyvtári Hírlevél is. 

Itt említjük meg két egyházi nyomda és könyvkiadó sokoldalú tevékenysé­
gét is, az újvidéki Agapét és a tóthfalusi Logos Grafikai Műhelyt. Az Agapé 
adja ki a több mint harmincéves múltra visszatekintő Hitéletet, meg nyomtatja 
a több mint negyven éve megjelenő Református Életet, de könyvkiadása is 
számottevő. Ugyanez vonatkozik a tóthfalusi Lógósra is, amely újabban egy 
délvidéki közéleti folyóirat kiadására is vállalkozott, az Aracs címűre. 

Az egykori és a mostani, eltérő színvonalú helyi lapok névsorát a követke­
zőkkel egészítjük ki: Közép-Bácskai Hírlap, Topolya (1992-98), Zombor és 
Környéke (1992-99), Új Kanizsai Újság (1994-), Csernyei Újság (1996-), 
Muzslyai Újság (1997-), Tordai Újság (1998-). 

A kétnyelvű újságoknak Vajdaságban sok híve van, bár ez. a gyakorlat sehol 
sem hozott tartós eredményt, pótcselekvésnek bizonyult sok helyütt. A Becsei 
Mozaik-Beéejski Mozaik 1994 óta jelenik meg, hozzá csatlakozott 1999-ben 
az adai OpStinska Panoráma-Községi Körkép. 

1999-től újra megjelenik a zombori Dunatáj. A helyi tájékoztatás igényét 
más módon is igyekeznek kielégíteni. A szabadkai Hét Napban jelenik meg a 
többoldalas Szabadkai Napló és a Bánáti Újság, a Magyar Szóban pedig a sza­
badkai és a Vajdaságon át oldal mellett megjelenik az újvidéki (fél) oldal, 
újabban pedig heti négy-öt (fél) oldalon újraéledt az egykor tizenkét oldalon 
megjelenő Tiszavidék. 

A helyi tájékoztatás, ha nem is mindig kielégítő színvonalon, a nehéz kö­
rülmények ellenére is utat talált magának az elmúlt több mint tíz. évben, a 
magyar informatív napi- és heti sajtó, a rádió és a televízió viszont csak ver­
gődött és tengődött, anyagi és minden más jellegű felépülésükre továbbra is 
csak a jövő adhat esélyt. A jobb napok felé alighanem csak egy mélyebb és 
átfogóbb rendszerváltás mutathatná meg az utat, egy megtisztuló, európai irá­
nyultságú Szerbia kialakulása. 

Erre persze még várni kell, az. oda vezető út tele van veszéllyel, buktatóval, 
bizonytalansággal. Kibontakozás vagy visszarendeződés, ez a nagy kérdés. 

A vajdasági magyar tájékoztatási rendszer megújításának nehéz korszaka 
előtt állunk. 2001. végén az alapító, a Tartományi Képviselőház pontot tett a 
Forum-ház átszervezéséről folytatott vita végére. A vajdasági magyarság elhí­
resült csúcsintézménye megszűnt létezni, azaz 2002. január elsejétől három 
részre szakadt: kél közvállalatra (lapkiadó és könyvkiadó) és egy társadalmi 
vállalatra. 

A lényegi kérdések persze függőben maradtak. Végtére is a tájékoztatás 
kérdése, a nélkülözhetetlen anyagiak rendezése mellett, nem is ezekben a for­
mai keretekben dől el, hanem a professzionista szempontok és erények továb­
bi térhódítása, a többszólamúság szigorú betartása, a manipulációk elleni tar­
tós küzdelem, a szabadság határainak örökös tágítása során. A társadalmi kör-



nyezettől sok minden függ, attól, hogy igényli-e, támogatja-e az ilyen jellegű 
irányultságot, fontosnak tartja-e egy népcsoport több mint nyolcvan éve tartó 
eróziójának megállítását, igényeinek elismerését szóban és tettekben. 

A SAJTÓTÖRTÉNETI KUTATÁSOK V Á L O G A T O T T I R O D A L M A 

A magyar sajtó története, szerkesztette Kosáry Domokos és Németh G. 
Béla 11/1.» 1848-67, II/2., 1867-92, Budapest, 1985 

A magyar sajtótörténet irodalmának válogatott bibliográfiája, 1705-1945. 
Budapest, 1972. 

Ardjclan, látván (Argyelán István): Petojeziőnost Radio Novog Sada . . . 
RTV teorija i praksa. 18. szám, Belgrád, 1980 

Bikicki, Milana-Kacanski, Ana: Bibliografija novosadske Stampe, 1824-
1918. Novi Sad, 1977 

Boglár László: A jugoszláviai magyar kisebbségi sajtó. Kalangya, 1941/1-2. 
Bori Imre: A Híd, 1934-1984. Újvidék, Híd, 1984/5. 
Bori Imre: A jugoszláviai magyar irodalom története. Újvidék, 1998 
Burány Nándor: Forradalmi harcunk alkotórésze (Stanka Veselinov a Ma­

gyar Szó indulásáról). Újvidék, Magyar Szó, 1979. december 24. 
Burány Nándor: Munkásélet. írások a Szervezett Munkásból. Újvidék, 

1973 
Busa Margit: Magyar sajtóbibliográfia, I. (1705-1849), II. (1850-67). Bu­

dapest, 1986, 1996 
Csáky S. Piroska: Sajtóviszonyok Vajdaságban (1918-29). Újvidék, Hun­

garológiai Közlemények, 1981/49. 
Csáky S. Piroska: Vajdasági magyar könyvek, 1918-1941. Forum, 1988 
Csapó Julianna: A jugoszláviai magyar irodalom bibliográfiája. Újvidék, 

1993-tól (22 -). 
Csorba Béla-Vékás János: A kultúrtanti visszavág. A Symposion-mozga-

lom krónikája. Újvidék, 1994 
Csuka János: A délvidéki magyarság története, 1918-1941. Budapest, 1995 
Csuka Zoltán: Elhervadt újságlapok között. Adatok a vajdasági magyar saj­

tó történetéhez. Újvidék, Reggeli Újság, 1936. június 28. 
Dettre János: Uj partok felé. Válogatott cikkek. Életjel, Szabadka, 1979 
Dietrich Gyula: Bittermann Károly és az első szabadkai nyomda. Szabadka, 

Üzenet, 1975/5. 
Erdélyi István: Száz éve jelent meg az első újság Zentán. Szabadka, 7 Nap, 

1975. június 6. 
Erdélyi Károly: Tegnap, ma, holnap. Újvidék, Híd, 1984/12. 
Fenyves Ferenc: Huszonöt év. A Bácsmegyei Napló jubiláris almanachja. 

Szabadka, 1924 
Gál László: Nyilatkozat a Magyar Szóról az újvidéki tévének. Az Újvidéki 

Televízió filmtára, 102/73. 
Grosschmid Gábor: Bittermann Károly könyvnyomdatulajdonos és a sza­

badkai első könyvnyomda felállítása. Bács-Bodrog vármegyei Történelmi Tár­
sulat Évkönyve, Zombor, 1893/1. 

Havas Károly: Egy újság (Bácsmegyei Napló) története. Kalangya, 1935 
Herceg János: A Kalangya indulása. Újvidék, Hungarológiai Közlemények, 

1974/21. 



Herceg János: Egy régi hetilap (Sombori Újság). Magyar Szó-Dunatáj , 
Zombor, 1975. május 14. 

Herceg János: Zombori napilapok. Magyar Szó-Dunatáj , Zombor, 1978. 
március 22., 29. és április 5. 

Hornyik Miklós: A Délbácska története (1920-1929). Újvidék, 1985 
Izložba 100. godina somborske štampe. Izdaje Državni arhiv i Somborske 

novine, 1964 
Juhász Ferenc: Nyolcvannégy évvel ezelőtt, 1847-ben alapította nyomdáját 

Pleitz Pál. Nagybecskerek, Híradó, 1931. április 5. 
Káich Katalin: Adalékok a zombori sajtó történetéhez. Magyar Szó-Du­

natáj, Zombor, 1974. november 20. 
Káich Katalin: Egy fejezet a magyar-szerbhorvát irodalmi és kulturális 

kapcsolatok történetéből, 1875-1918. Újvidék, 1975 
Káich Katalin: Az. intézeti kiadványok repertóriuma, 1968-1983. Újvidék, 

1983 
Káich Katalin: A Bács-Bodrog vármegyei Történelmi Társulat évkönyvei­

nek repertóriuma, 1885-1918. Újvidék, 1984 
Kalapis Zoltán: A Közakarat hét napja. Újvidék, Magyar Szó, 1979. de­

cember 13-26. 
Kalapis Zoltán: A Szabad Vajdaság első éve. Újvidék, Magyar Szó, 1980. 

december 24. és 27. 
Kalapis Zoltán: A kétnyelvű újvidéki Borba. Újvidék, Magyar Szó, 1982. 

január 14-19. 
Kalapis Zoltán: Öt magyar napilap Szabadkán. In: Betűk és Képek. Újvi­

dék, 1992 
Kalapis Zoltán: A padéi Typotbeta. Takáts Rafael 200 éves kézi nyomdája 

és kiadványai. In: Betűk és képek. Újvidék, 1992 
Kalapis Zoltán: A Magyar Szó fél évszázada. Újvidék, 1994 
Kalapis Zoltán: Az. első „lentségi" magyar újság szerkesztője: Szép Ferenc. 

In: „Negyvennyolcnak nagy idejében". Újvidék, 1998 
Kalapis Zoltán: A szabadkai és a zombori Bácska alapítója: Radics György. 

Híd, 2001. április 
Káich Katalin: Adalékok a zombori sajtó történetéhez. Magyar Szó-Du­

natáj, Zombor, 1974. november 20. 
Kek Zsigmond: A Híd története. Újvidék, Híd, 1952 
Kolozsi Tibor: Magyar újságok. In: Magyar Ünnepi Játékok. Újvidék, 1952 
Kolozsi Tibor: Szabadkai sajtó (1848-1919). Szabadka, 1973 
Kolozsi Tibor: Szabadkai sajtó (1919-1945). Újvidék, 1979 
Kolozsi Tibor: A szabadkai sajtó hőskora. Szabadka, Üzenet, 1973/3. 
Kolozsi Tibor: 111 szabadkai lap (Az 1945 után megjelent lapokról). Sza­

badka, 7 Nap, 1980. április 25., május 2. 
Kovács József: Vicclap magyar nyelven (Harminc éve jelent meg a Jež ma­

gyar kiadása). Magyar Szó, 1985. január 26. 
Krcstić, Vasilijc: Istorija srpske štampe u Ugarskoj, 1791-1914. Novi Sad, 

1980 
Külföldi magyar nyelvű hírlapok és folyóiratok címjegyzéke és adattára, 

1945-1970,1., Szomszédos szocialista országok. Összeállította Kemény G. Gá­
bor. Budapest, 1974 



Lévay Endre: Egy nemzedék elindul. Szabadka, Életjel, 1974 
Lévay Endre: A Magyar Szó indulása. Kézirat, 1974 
Lőrinc Péter: A Pleitz-ház tudományos kiadói tevékenysége a bánáti ró­

nán. Újvidék, 1978 
Magyar László: Az első szabadkai lap nyomában. In: Életek, iratok - ira­

tok, életek. Újvidék, 1994 
Magyar László: Az újonnan megkerült Havi Krónikáról. In: Életek, ira­

tok - iratok, életek. Újvidék, 1994 
Menni vagy maradni (sorsriportok a vajdasági magyar értelmiségiek kéte­

lyeiről). Újvidék, Napló, 1997 
Mesaroš, Sándor (Mészáros Sándor): Položaj madara u Vojvodini 1918-

1929. Novi Sad, 1981 
Mesaroš, Šandor (Mészáros Sándor): Mađari u Vojvodini 1929-1941. Novi 

Sad, 1989 
Militär, Triva: Štampa u Vojvodini. 1939 
Németh Ferenc: Szerkesztőség a hotelszobában. Bálás Frigyes becskereki 

lapalapításáról. Magyar Szó, 1985 
Németh Ferenc: Egy régi lap törzsgárdájáról. A becskereki Torontálról in­

dulásának 120., napilappá alakításának 100. évfordulója kapcsán. Magyar Szó, 
1992. március 7., 14., 21. 

Németh Ferenc: Heti Krónika. Egy ismeretlen szabadkai hetilapról. Ma­
gyar Szó, 1994. november 19. 

Németh Ferenc: Bittermann Károly és a szabadkai nyomdászat kezdetei. 
Szabadka, Életjel, 1994 

Németh Ferenc: A szabadságharc szolgálatában. 1849. augusztusában je­
lent meg Pancsován az első (nyomtatott) újság a mai Bánát területén, a Süd-
ungarische Grenzbote. Magyar Szó, 1995. március 15. 

Németh Ferenc: A Nagy-Kikindai Lapok. Az első magyar nyelvű kikindai 
újságról. Magyar Szó, 1995. szeptember 30. 

Németh Ferenc: A bánáti tipográfus (Pleitz F. Pál, 1804-1884). Újvidék, 
Magyar Szó, 1995. július 25.-szeptember 23. 

Németh Ferenc: A becskereki sajtó története 1849-1919. Újvidék, Magyar 
Szó, 1996. július 16.-szeptember 6. 

Németh Ferenc: Legtovább a magyar olvasók szolgálatában (A becskereki 
Torontál átengedte elsőbbségét). Újvidék, Magyar Szó, 1996. december 24. 

Németh Ferenc: Egy ismeretlen becskereki napilapról. 75 évvel ezelőtt je­
lent meg a Szabadság. Újvidék, Magyar Szó, 1997. április 12. 

Olajos Mihály: Még egyszer az első hírnökről (A felszabadulás utáni első 
zentai újság). Újvidék, Magyar Szó, 1986. január 25. 

Pál Sándor, dr.-dr. Šandor Pal: Bečejska bibliografija - Becse bibliog­
ráfiája, 1805-1944. Becse, 1989 

Pastyik László: A jugoszláviai magyar irodalom bibliográfiája 1-19. Újvi­
dék, 1970-89. 

Pastyik László: Sajtótörténetünk nyílt kérdései. Újvidék, Hungarológiai 
Közlemények, 1972/10. 

Pastyik László: A pécsi emigráció szerepe a jugoszláviai magyar sajtó első 
évtizedében. Hungarológiai Közlemények, 1975/25. 



Pató Imre: A Híd megalakítása és története (1934-1941). Újvidék, Hun­
garológiai Közlemények, 1974/21. 

Pató Imre: Egy változatos irodalmi hetilap. Hétről-Hétre, 1934. április— 
1935. április. Magyar Szó, 1974. augusztus 17. 

Pató Imre: A Híd repertóriuma. Újvidék, 1976 
Petkovics Kálmán: Régi szabadkai újság. Szabadka, Üzenet, 1974/7-8. 
Petkovics Kálmán: Egy újság regénye. Újvidék, Magyar Szó, 1979. novem­

ber 27.-<lecember 12. 
Petkovics Kálmán: A béke első éve/A Magyar Szó indulása és fejlődése. 

Újvidék, Híd, 1985/5. 
Petkovics Kálmán: A 7 Nap útja. Újvidék, 1986 
Pohárkovics Elvira: A jugoszláviai magyar irodalom bibliográfiája, 20-21. 

Újvidék, 1990-92. 
Popov, Dušan: Partizanska štampa u Vojvodini. Novi Sad, 1975 
Popov, Dušan: Istorija „Slobodne Vojvodine" (1942-1952). Novi Sad, 1982 
Popov, Dušan: Srpska štampa u Ugarskoj u vreme prvog svetskog rata. 

Novi Sad, Zbornik za istoriju Matice srpske, 1982/26. 
Popov, Dušan: Srpska štampa u Vojvodini, 1918-1941. Novi Sad, 1983 
Popović, Dorde: Radio u Vojvodini. 1985 
Rankov, Dimitrijc-Mita: Bibliografski pregled, listova i časopisa u Pančevu 

u periodu od 1868. do 1941. Pančevo, Informátor Istorijskog Arhiva, 1983/17. 
Rchák László: Štampa u Vojvodini. In: Vojvodina 1944-1954. Novi Sad, 

1954 
Rehák László: A kisebbségek Jugoszláviában. Újvidék, 1967 
Simin, Magda (Szimin-Bosán Magda): Radio-televizija Novi Sad. In: Kra­

tak pregled istorije radio-difuzije u Jugoslaviji. Beograd, 1976 
Simonyi Mária: Újvidéki Hírlap 1891-1905. Újvidék, Hungarológiai Köz­

lemények, 1980/45. 
Simonyi Mária: Újvidék első magyar nyelvű politikai lapja. Újvidék, Hun­

garológiai Közlemények, 1982/50. 
Simonyi Mária: Az újvidéki Bácsmegye tevékenysége 1900-1914 között. 

Újvidék, Hungarológiai Közlemények, 1982/51. 
Somfai János: A negyven éves Torontál. Nagybecskerek, Torontál, 1912. 

június 1. 
Štampana reč u Zrenjaninu, 1847-1981. Katalog izložbe, Gradska biblio­

teka, Zrenjanin, 1981 
Stanojev, Bogdan: 150 godina novosadske štampe, 1825-1975. Novi Sad, 

1976 
Szabadka bibliográfiája, 1764-1869 (Szentgyörgyi István, Bazsant Éva, Ne-

venka Bašić Palkovié). Szabadka, 1988 
Szabadkai kiadványok bibliográfiája, 1870-1918 (Szentgyörgyi István, Ba­

zsant Éva). Szabadka-Újvidék, 1993 
Szentgyörgyi István: Irodalmak és nyelvek összefonódása a szabadkai la­

pokban a 19. század utolsó évtizedében. Újvidék, Hungarológiai Közlemé­
nyek, 1982/52. 

Tartalommutató a Bács-Bodrog vármegyei Történelmi Társulat évkönyvei­
nek 1885-1907. évfolyamaihoz. A társulat alapításának negyedszázados évfor­
dulója alkalmára összeállította: a titkár (Trencsény Károly). Zombor, 1908 



Téves csatatéren (az újvidéki Napló munkatársainak háborús írásai). Sza­
badka, 1993, 1994; Újvidék, II., 1995 

Újságírók kézikönyve (Vukovics Géza: Sajtóműfajok; Kalapis Zoltán: Saj­
tótörténetünk fejezetei). Újvidék, 1989 

Vébel Lajos: Hitte és írta . . . Cikkek, riportok, tárcák, megemlékezések a 
szerző gyűjteményéből. Újvidék, 1984 

Vukovics Géza: Varázsszem (Harminc év tárcaterméséből). Újvidék, 1988 
Wix Györgyné: Egy XVIII. századi „Typographia privata". Az Országos 

Széchenyi Könyvtár 1965/66. évi évkönyve. Budapest 


